Šverc goriva u Srbiji podstaknut državnom rentom!

made-in-germany-rs-benzin-euro

Prosečna maloprodajna cena benzina u Srbiji pala je u poslednjih 15 dana za oko 3, a dizela za oko 1 dinar po litru, međutim, Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS) upozorava da u pograničnim mestima prema BiH i Makedoniji šverc uzima maha zbog znatno nižih cena goriva.

U saopštenju UNKS-a se navodi da je usled pada kotacija benzina i dizela na međunarodnom tržištu, prosečna maloprodajna cena litre benzina pala u prethodnih 15 dana za oko tri dinara i iznosi 1 euro, dok je u odnosu na juni prošle godine niža za 21 dinar. Dizel je sa cenom od 1,02 eura u protekle dve nedelje jeftiniji za oko 1 dinar, a u poređenju s junom prošle godine jeftiniji je za 24 dinara.

Srbija po ceni dizela i dalje prednjači u regionu, jer je to gorivo skuplje samo u Albaniji, gde košta 1,11 eura. Najnižu cenu dizela imaju Makedonija (0,66 eura) i BiH (0,74 eura). Cena benzina je u Srbiji ove nedelje niža nego u Crnoj Gori, gde litar košta 1,02 eura, u Hrvatskoj je 1,06 eura, Sloveniji 1,11, Albaniji 1,12 i Grčkoj 1,20 eura, prenosi agencija “Tanjug”.

Kada se radi o TNG autogasu u regionu, Srbija se sa cenom od 0,54 eura, nalazi u sredini liste. Za razliku od benzina i dizela, razlika u ceni TNG-a u regionu je daleko veća. Najjeftiniji autogas ima BiH (0,35 evra), a najskuplji Mađarska (0,67 evra).

– I dalje potrošači iz pograničnih delova Srbije, pre svega, masovno kupuju dizel u susednim zemljama, jer je cena ovog goriva u Makedoniji niža za oko 44 dinara, pa u pograničnim mestima makedonski trgovci tu razliku i dodatno povećavaju. U BiH je cena dizela niža za oko 35 do 40 dinara za litar. Ovako drastična razlika posledica je velike razlike u državnim zahvatanjima, što je još izraženije u okolnostima kada je procentualna zastupljenost akcize, PDV-a i naknade za obavezne rezerve u Srbiji veća od 60 posto – objašnjavaju u udruženju naftaša.

Po njihovim rečima, posledica ovakvog stanja je da republički budžet ostvaruje daleko manji prihod od potrošnje goriva u zapadnoj i južnoj Srbiji, a privredne aktivnosti naftnog sektora zamiru, jer kompanije i ostali vlasnici benzinskih stanica u tim delovima zemlje već mesecima jedva održavaju poslovanje zbog konstantnog pada prometa.

– Ponovo je aktivno “crno tržište” u mestima koja su udaljena i po 100 km od granice, što bi svakako trebalo zaustaviti pre perioda intenzivne potrošnje dizela tokom prolećnih poljoprivrednih radova. Jasno je da je razlika u ceni goriva u regionu prevelika, i to je snažan motiv i za kupce i za švercere – poručuju iz UNKS-a.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор