Stižu nova pravila za srpske izvoznike u Nemačku

Prema novom nemačkom zakonu o lancima isporuka, kompanije iz Srbije, domaće ili strane, koje na nemačko tržište izvoze sirovine, komponente, poluproizvode i usluge, od 1. januara sledeće godine moraće da poštuju ljudska prava i dokažu da nisu zagađivači životne sredine.

Prema rečima Tanje Lindel iz Privredne komore Srbije (PKS), novi zakon se prvenstveno odnosi na nemačke kompanije koje imaju više od 3.000 zaposlenih, a od 1. januara 2024. počeće da važi i za nemačke firme sa više od hiljadu zaposlenih. Ona je dodala da se nova pravila ne odnose na naše kompanije koje izvoze gotove proizvode, već isključivo na dobavljače.

– Nemačke kompanije koje imaju sopstvenu delatnost podležu ovom zakonu, a zakon se prenosi na neposredne i posredne dobavljače poluproizvoda i usluga u lancu proizvodnje, odnosno sve firme koje imaju ugovorni dobavljački odnos sa tamošnjim kompanijama. Iz Srbije oko 3.000 kompanija izvozi na nemačko tržište, ali deo njih izvozi gotove proizvode. Međutim, PKS nema podatak na koliko naših preduzeća se to odnosi, jer ne znamo kakve ugovore imaju – kaže Lindelova, a prenosi Politika.

Ona je objasnila da će naše firme morati da ispune onaj deo odgovornosti i obaveza iz zakona koji na njih prenese krajnji kupac, odnosno nemački partner. Zakon definiše samo šta nemačka kompanija mora da ispuni, a to šta će i koji deo obaveza će nemačka firma preneti na svog direktnog dobavljača, biće definisano ugovorom. Kako pojašnjava, zakon traži od preduzeća da se napravi procena rizika, da se redovno radi analiza uspeha i da se javno objavljuju izveštaji.

– Ovaj zakon od nemačkih kompanija zahteva da naprave procenu rizika, da odrede osobu koja je odgovorna za sprovođenje mera rizika, za uspostavljanje postupka za pritužbe i dokumentovanje podnošenja izveštaja. I to u oblastima dečji rad, prinudni rad i ropstvo, diskriminacija, nepoštovanje prava na udruživanje, uskraćivanje primene zarade, protivpravno oduzimanje zemlje, zloupotreba privatnog obezbeđenja. Zakon se u oblasti zaštite životne sredine poziva na tri konvencije, o zagađujućim supstancama, upotrebi žive i prekograničnog kretanja opasnog otpada i njihovo odlaganje – ističe Lindelova.

Ona je naglasila da je promena nemačkog zakona uvertira i priprema firmi za EU direktivu koja se najavljuje i koja je već u izradi, a koja će biti dosta stroža od nemačkog zakona. Stoga će PKS u prvom kvartalu 2023. formirati kancelariju za pomoć srpskim privrednicima, sa ciljem da se naše kompanije, a deo su nemačkih lanaca dobavljača, što bolje informišu i prilagode novom nemačkom zakonu.

Prema mišljenju Dragoljuba Rajića iz Mreže za poslovnu podršku, veliki broj naših firmi neće biti pogođen primenom ovog propisa u prvoj godini, ali već od sledeće godine hoće, pogotovo logističke kompanije koje prevoze sirovine. On kaže da naše izvoznike neće pogoditi to što nemačke firme neće moći da posluju sa kompanijama koje krše ljudska prava u bilo kom obliku, bave se prinudnim radom, angažuju radnike na crno, jer se to najviše odnosi na dobavljače iz Azije i Afrike.

– Drugi segment je mnogo važniji za nas. Sve kompanije koje izvoze sirovine ili poluproizvode moraće da dokažu kroz svoje poslovanje da nisu zagađivači životne sredine. To znači da će u proizvodnim ili radnim procesima morati da emituju količinu ugljendioksida na nivou onoga što se u Nemačkoj propisuje za određenu privrednu granu. Ako naši proizvođači koriste traktore na dizel, a izvoze hranu u Nemačku moraće u određenom procentu da koriste druga goriva ili euro pet motore. Ili ako rade na mašinama koje emituju određenu količinu ugljen-dioksida moraće da dokažu da je udeo u proizvodnji minimalan ili nula. Logističke kompanije će morati da počnu da kupuju kamione na hibridni pogon, a železnica da prelazi na hidrogen – objašnjava Rajić.

Kao najveća evropska ekonomija, Nemačka je pokrenula donošenje ovog zakona, slične korake već preduzimaju Francuska i Velika Britanija, a on će uskoro biti obaveza i na nivou EU. Prema mišljenju stručnjaka, za Srbiju će veliki izazov biti železnica, kao najzeleniji vid prevoza, budući da nije konkurentna, jer je spora, a upravo je iz tog razloga austrijska kargo grupa najavila dolazak na naše tržište.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор