Srbija postala azil za automobile euro 3 i 4

I dok se evropski zakonodavci spremaju da za desetak godina uvedu zabranu proizvodnje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) i do tada vredno rade na zaoštravanju standarda dozvoljene emisije štetnih izduvnih gasova i uvođenju euro 7, Srbija ostaje jedina evropska zemlja koja i dalje dozvoljava uvoz euro 3 automobila.

Posle odluke Crne Gore da od 1. jula zabrani uvoz vozila sa euro 3 i 4 motorima, Srbija ostaje poslednje evropsko utočište za takve automobile. EU se u međuvremenu priprema da od novembra 2026. godine napravi novi ekološki iskorak uvođenjem obaveznog euro 7 standarda za emisije izduvnih gasova.

– Ovo bi trebalo da donese poboljšanje u smislu ekologije. Pod jedan, strožu kontrolu sastava izduvnih gasova motornih vozila. Pod dva, uvodi se kontrola emisije kočionog sistema vozila, pratiće se degradacija pneumatika – objašnjava docent dr Predrag Mrđa sa Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Stručnjaci ovakve poteze EU tumače kao podršku evropskoj automobilskoj industriji, 11 godina pre planiranog ukidanja proizvodnje automobila sa SUS motorima, navodi RTS.

– Ključni razlog za manjak brige je u tome što Savet ministara EU nije usvojio nemački predlog da propisi o izduvnim gasovima budu mnogo stroži. Vlasnici, ali i proizvođači automobila neće doći u susret sa velikom promenom do 2035. godine, kada je planirano ukidanje proizvodnje automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje – kaže dopisnik RTS-a iz Nemačke Nenad Radičević.

U međuvremenu, prodaja polovnih vozila starijih od 15 godina u Srbiji cveta, a novo je svega 17 posto od ukupno prodatih vozila.

– Za prva četiri meseca ove godine 60 posto ukupno prodatih polovnih vozila su ona najgora, u ekološkom i bezbednosnom smisli. To su euro 3 i euro 4 vozila koja su zabranjena za uvoz u svim zemljama regiona i Evrope. Neophodno je da se podmladi vozni park iz bezbednosnih, zdravstvenih i ekoloških razloga. Ne smemo da dozvolimo da se druge zemlje rešavaju zabranjenih vozila, svog otpada, tako što ih izvoze u našu zemlju – kaže Aleksandra Đurđević iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Iako je Vlada Srbije u novembru 2022. usvojila program za zaštitu vazduha, kojim je predviđeno da se od 1. januara ove godine zabrani uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorima, u pitanju je samo mrtvo slovo na papiru. Dodatni problem je i što su velikom broju ovakvih automobila skinuti sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova, što ih svrstava među najveće zagađivače. Sem toga, i odluka o redovnoj kontroli izduvnih gasova i katalizatora je „na čekanju“ bar do 2025. godine.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор