Sajam vazduhoplovstva i svemirske tehnologije u Berlinu

made-in-germany-rs-ila-2014

Međunarodni sajam vazduhoplovstva i svemirske tehnologije „ILA“ koji će trajati do 25. maja, okupio je na berlinskom aerodromu više od 1.200 izlagača. Trideset posto učesnika sajma jesu vojni izlagači, 10 do 15 posto firme za svemirsku tehnologiju, a ostatak je rezervisan za civilno vazduhoplovstvo, javlja „Dojče vele“.

Pored velikog broja izloženih eksponata i modela (na sajmu su prijavljene prezentacije 300 letilica), posetioci sajma u prilici su da prisustvuju sjajnim vojnim demonstracijama Bundesvera u kojima učestvovuju avioni „Jurofajter“ i „Tornado“, kao i helikopteri iz kojih se spuštaju vojnici ili se evakuišu specijalizovanim letelicama.

– „ILA“ je jedan od tri najveća sajma ove vrste na svetu. Svemirska tehnologija se ne prikazuje u ovom obimu ni u britanskom „Fernborou“ ni u francuskom „Le Buržeu“ – kaže direktor manifestacije Štefan Grave.

U hali 4 na oko 1.500 kvadratnih metara nalazi se takozvani Svemirski paviljon na čijem ulazu visi model telekomunikacionog satelita „Alfasat“ originalnih dimenzija, dok su odmah do njega modeli raketa-nosača. Na ovom sajmu podjednako su zastupljeni i Evropska svemirska agencija „ESA“ i industrija.

– Ovde predstavljamo sve važne evropske i nemačke svemirske programe, kao što su satelitski programi, raketne tehnologije za let u svemir, kao i međunarodnu svemirsku stanicu „ISS“ i druge programe koji su planirani za budućnost. Jedna od tema o kojoj se na sajmu mnogo govori jeste i odluka Rusije da se povuče iz zajedničkog održavanja svemirske stanice ISS. Taj problem moraju da rešavaju političari, jer smo mnogo godina zajedno sa Rusima radili na području vazduhoplovstva i svemirske industrije i nadamo se da će situacija ipak biti rešena na zadovoljavajući način – kaže Štefan Hes iz Saveza nemačke vazduhoplovne i svemirske industrije.

Uprava sajma računa na 200.000 posetilaca od kojih više od polovine dolazi iz inostranstva. Oni ne donose nikakve porudžbine, jer je sajam osmišljen kao politička platforma za uspostavljanje kontakata.

– Naravno da se ovde pokazuje i šta ove letelice mogu, ali to ne znači da može da dođe predstavnik neke aviokompanije, na primer neki šeik, i kaže, upakujte mi tri Erbasa A380 i uzeću uz njega još jedan A350, pa mi recite kakav popust mogu da dobijem. Ovo naravno ne znači da na sajmu ne mogu biti najavljeni novi atraktivni poslovi – objašnjava Štefan Grave.

Na ovom sajmu „Erbas“ je najveći industrijski izlagač. Pored vojnog transportera A400M on je predstavio i najnoviji model civilne flote, A350, mada taj avion ne može da se vidi u celosti, jer je, u stvari, izložen u delovima. Tu su i novi proizvodi na planu tehnologije mlaznih motora. Može se videti najnoviji mlazni motor firmi „MTU“ i „Prat i Vitni“ kod koga su potrošnja kerozina i emisija ugljen-dioksida smanjeni za 15 posto, a buka za 10 posto.

Velike teme ovogodišnjeg sajma u Berlinu su efikasnije letenje, tiše turbine, novi materijali i pogoni. Tako je „Erbas“ predstavio i električni avion „E-fan“ koji može da preveze dve osobe. U tom segmentu je potrebno još dosta rada na razvoju tehnologije.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор