Nemački mediji optužuju vladu da koči donošenje zakona koji bi potrošačima u Nemačkoj omogućio da tuže „Folksvagen” za ugradnju “friziranog” softvera u automobile, koji lažira podatke o emisiji izduvnih gasova u atmosferu.
Slogan najveće nemačke banke “Dojče banke” glasi „Sve počinje poverenjem”, iako je uz Folksvagen i još neke nemačke privredne gigante, upravo ova banka zloupotrebom poverenja svojih potrošača ozbiljno uzdrmala sopstvene temelje. Međutim, serija skandala koji traju poslednjih godinu dana, ipak bar za sada, nije ozbiljnije narušila imidž nemačkih proizvoda, koji i dalje u međunarodnoj javnosti važe za veoma kvalitetne, piše “Politika”.
Odgovor na pitanje kako je imidž Nemačke ostao neokrnjen nakon Folksvagenove prevare, otkrića da je Dojče banka izbegavala plaćanje poreza i nameštala međubankarske kamatne stope, ili saznanja medija da su Nemci podmitili azijske funkcionere Fife kako bi Nemačka dobila organizaciju Svetskog prvenstva u fudbalu 2006. godine, prvenstveno leži u politici. Potezi nemačke vlade direktno ili posredno su uticali da posrnuli giganti smanje svoje gubitke, a da sve što je proizvedeno u Nemačkoj i dalje bude poželjno širom sveta.
Kada je u septembru prošle godine izbila afera sa Folksvagenovim automobilima, pored blagih kritika nemačkih ministara na račun poslovodstva auto-koncerna, čula se i najava donošenja zakona koji će potrošačima u Nemačkoj omogućiti da u ovakvim slučajevima pokrenu kolektivnu tužbu za naplatu štete. Godinu dana kasnije, takvog zakona još uvek nema, pa su nemački kupci spornih „folksvagena”, „audija”, „poršea”, „škode” i „seata” dobili samo besplatnu popravku automobila. Sa druge strane Atlantika, zahvaljujući kolektivnim tužbama, kupci i prodavci automobila u SAD i Kanadi su uspeli da od Folksvagena naplate i odštetu od čak 15,3 milijarde dolara.
Mediji su naravno optužili vladu da namerno odugovlači, ukazujući da je nacrt zakona bio pripremljen još u novembru prošle godine, ali da je političkom odlukom „stavljen na led”. Po tim navodima, zakon je blokirao ministar saobraćaja iz redova bavarskih demohrišćana, Aleksander Dobrint, iako je socijaldemokratski ministar pravde Hajko Mas podržavao zakon. Međutim, Masov portparol tvrdi da predlog zakona još nije gotov, a da će zakon ući u proceduru ove godine.
Odugovlačeći, nemačka vlada zapravo nastoji da što više olakša Folksvagenu i ogromnom delu nemačke industrije koji se na njega oslanja. To i ne čudi, s obzirom da je dobar deo aktuelnih ministara, uključujući tu i socijaldemokratskog vicekancelara i ministra ekonomije Zigmara Gabrijela, u nekom trenutku svoje političke karijere bio član u upravnim odborima nemačke auto-industrije.
U Folksvagenu i Dojče banci su odlučni da povrate poverenje potrošača. Međutim, ni posle četiri godine Dojče banka ne uspeva da sprovede „promenu kulture poslovanja” i da se odvoji od kratkoročnih rizičnih poslova koji su celu branšu doveli na rub propasti. Ipak, novi šefovi u Frankfurtu obećavaju promene i demantuju tvrdnje medija da će od nemačke države dobiti finansijsku pomoć, budući da im preti plaćanje kazne u Americi u iznosu od čak 14 milijardi dolara.
I u Ministarstvu finansija ministra Volfganga Šojblea demantuju da nameravaju da spasavaju Dojče banku, ali ekonomisti tvrde da će, ukoliko banci zaista zapreti kolaps, vlada ipak potrošiti novac poreskih obveznika na njen spas.
Uprkos prošlogodišnjem posrnuću, dva nemačka privredna giganta nisu uspela da ugroze imidž zemlje, smatra Simon Anholt, osnivač i jedan od izdavača godišnjeg istraživanja o imidžu zemalja „Anholt-GfH Roper nejšn brends indeks”.
– Imidž jedne zemlje, a pogotovo tako poštovane kao što je Nemačka, nezamislivo je postojan tako da ne može da bude ugrožen zbog nekoliko medijskih priča. Dobra kompanija može nešto da doprinese imidžu Nemačke, ali je malo verovatno da jedna loša kompanija može da ga upropasti. Prošlogodišnja nemačka topla dobrodošlica za izbeglice je više doprinela imidžu Nemačke nego što su mu skandali oduzeli. Folksvagen je možda oduzeo 10 centi iz “banke” imidža Nemačke, ali ga je zato Angela Merkel nadoknadila sto puta više – rekao je Anholt za nemačke lokalne medije.
Po oceni stručnjaka, jak nacionalni brend Nemačke se odslikava ne samo u njenoj političkoj ulozi, već i u tome što ova zemlja u različitim oblastima privlači ljude iz celog sveta. Poverenje koje ljudi širom sveta imaju u Nemačku očigledno je i dalje jače od afera koje otkrivaju pravosuđe i mediji.
Оставите одговор