Brza pruga Beograd-Novi Sad sve sporija jer je sve rizičnija

Iako je brza pruga od Beograda do Novog Sada puštena u sobraćaj pre samo tri godine, njom se do sada putovalo sve sporije, a oštećenja koja se na njoj javljaju mogu biti rizična po živote putnika, navodi nedeljnik Radar.

V.d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Vladimir Maksimović je o stanju brze pruge obavestio resorno ministarstvo i projektni biro Utiber, zadužen za njen nadzor od stanice Prokop u Beogradu do Novog Sada, ali se o tome niko iz vrha vlasti nije javno oglasio, kao da se nadstrešnica stanice u Novom Sadu nije nedavno srušila i usmrtila 16 ljudi.

“Neuporedivo veću opasnost od navodnih bombi, zbog kojih je prošlog petka, baš dan uoči najavljenih protesta u Beogradu 15. marta, obustavljen železnički saobraćaj u celoj zemlji, za Srbijavoz i njegove putnike predstavlja stanje železničke infrastrukture, a pre svega brze pruge od Beograda do Novog Sada, kojom su se pre tri godine, 19. marta 2022, prvi provozali predsednik Srbije Aleksandar Vučić i mađarski premijer Viktor Orban”, piše Radar i dodaje da taj „projekat veka“, koji je vlast obilato koristila u propagandne svrhe, već sada ima hiljade mana, od kojih bi neke mogle biti opasne i po život putnika.

Srpski nedeljnik navodi da je o brojnim nepravilnostima devet dana pre najmasovnijih protesta u istoriji Srbije ukazao v.d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Vladimir Maksimović, kog je na to mesto vlada imenovala svega tri meseca ranije, umesto Jelene Tanasković koja se nalazi u kućnom pritvoru zbog rušenja nadstrešnice Železničke stanice Novi Sad, prenosi agencija Beta.

U dopisu nadzornoj firmi Maksimović navodi da bi Utiber trebalo da naloži izvođačima radova, dvema kineskim i jednoj ruskoj kompaniji, da otklone sve uočene nedostatke koje je taksativno pobrojao na čak 135 strana u posebnom prilogu, u koji je Radar imao uvid,. Za neke od nedostataka doslovno piše: „Potrebno ih je hitno ukloniti, jer ugrožavaju živote putnika“. Oba ova dokumenta prosleđena su i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Iako brzom prugom vozovi saobraćaju već tri godine, Infrastruktura železnice još uvek od izvođača nije dobila Projekat izvedenog objekta. “O odnosu nadzora i izvođača prema pruzi, za koju je vlast tvrdila da će njome vozovi da tutnje 200 na sat, dovoljno govore i navodi da se u Centru za upravljanje u Topčideru i u postrojenjima u Zemunu, Staroj Pazovi i Batajnici niko nije pojavio da otkloni uočene nedostatke. U prilogu koji niko nije potpisao, niti je pečatiran, piše: „Samo izlaze komisije, konstatuju činjenično stanje i ništa se ne dešava“, navodi Radar.

U tom dokumentu se navodi i da su uočeni nedostaci na monoblok livenim manganskim srcima skretnica, koji mogu uticati na bezbednost. Nadzornoj frmi posebno se skreće pažnja na nedostatke koji su uočeni na po tri skretnice u Batajnici i Sremskim Karlovcima i na dve u Novoj Pazovi još u avgustu 2023. Na više mesta su pobrojana i „vidna oštećenja“ na novom železničkom, „Hajdinovom mostu“, za koja se takođe konstatuje da „mogu uticati na bezbedno odvijanje železničkog saobraćaja“.

Između ostalog, Infrastruktura železnice upozorava da postoji opasnost od pada otkačene limene lajsne na nadstrešnici na koloseku u Staroj Pazovi i da je peronsku nadstrešnicu u Novom Beogradu potrebno detaljno pregledati, jer se golim okom vidi da nedostaju zavrtnji, kojima su pričvršćeni njeni nosači. Na nadstrešnici u Batajnici nedostaju ploče, na konstrukcijama peronskih nadstrešnica u Sremskim Karlovcima i Petrovaradinu uočeni su tragovi rđe, a sa stepeništa pothodnika u Petrovaradinu nisu uklonjeni elementi za injektiranje, pa iz Infrastrukture železnice poručuju da se „hitno uklone, jer ugrožavaju živote putnika“. Svi ovi navodi su ilustrovani fotografijama.

“Projektnom birou Utiber, a preko njega i izvođačima, ukazano je na brojne primedbe na izvedene radove na staničnim zgradama u Beogradu, Zemunu, Batajnici, Staroj i Novoj Pazovi, Inđiji, Beški, Čortanovcima, Karlovačkim vinogradima, Sremskim Karlovcima, Petrovaradinu, od kojih se veliki broj odnosi na sigurnosne sisteme za automatsko otkrivanje, dojavu i gašenje požara, video-nadzor, protivpožarnu opremu i sredstva i kontrolu pristupa. Između ostalog, investitor se žali da mu nije dostavljen ni glavni projekat izvedenog objekta zaštite od požara, a potom nabraja nekoliko stajališta u Beogradu, Čortanovcima i Inđiji i tunele kod Bežanijske kose i Čortanovaca, u kojima boce za gašenje požara nisu povezane na sistem za gašenje požara”, otkriva Radar.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор