„Ključni finansijski podaci o radovima na novosadskoj železničkoj stanici i dalje nedostupni“

Transparentnost Srbija navodi u saopštenju da su i dalje nedostopni ključni finansijski podaci o rekonstrukciji novosadske železničke stanice, iako ako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta, prenosi agencija Beta.

„Vlada Srbije je objavila Aneks 1 ugovora (dokument br. 195), iz juna 2021, ali ne i tabelu cena, iako se navodi da je ona sastavni deo tog aneksa. Ta tabela bi trebalo da pokaže koliko se Vlada obavezala da plati za pojedine deonice pruge i radove na pojedinim železničkim stanicama – navedeno je u saopštenju. Nedostaju informacije o tome na osnovu čega su Vlada Srbije, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice zaključili da je cena koju će platiti za te radove prihvatljiva, kako 2018. godine, kada je ugovoren ceo posao, vredan 1,16 milijardi dolara, tako i 2021, kada je potpisan aneks koji precizira vrednost pojedinih radova“, navodi se u saopštenju.

Iz Transparentnosti Srbija upozoravaju da su, umesto dokumenata, jedini izvor informacija o ukupnoj ceni plaćenih radova i dalje samo izjave Gorana Vesića i Aleksandra Vučića, prema kojima je ta cena iznosila 16, odnosno 15,65 miliona eura, dok je istovremeno, prema objavljenom predračunu CIP iz aprila 2024. godine, vrednost planiranih radova sa porezom iznosila 419 miliona dinara, ili 3,5 miliona eura.

„Pošto je poznato da su Aneksom 2, iz decembra 2022. ugovoreni dodatni radovi u vrednosti od približno 2,8 miliona eura, može se pretpostaviti da su se državni organi Srbije prilikom zaključenja Aneksa 1 obavezali da za rekonstrukciju stanične zgrade plate oko 12,85 miliona eura više, odnosno 3,6 puta više od jedine javno dostupne procene vrednosti radova. Nepoznato je i koliki deo novca su članice kineskog konzorcijuma (CRIC i CCCC) prenele brojnim podizvođačima. Na sajtu Infrastrukture železnice se izričito navodi da tu dokumentaciju ne poseduju, a sudeći po informacijama novosadskog Višeg javnog tužilaštva, ti ugovori nisu prikupljeni ni u vezi sa vođenjem aktuelnog krivičnog postupka“, navodi Transparentnost Srbija.

U saopštenju se naglašava da je nepoznato u kojem postupku su podizvođači uopšte birani, te se podseća da je prema ugovoru postojala obaveza da kineski konzorcijum objavi javni poziv za nadmetanje, pri čemu „ne sme da ograničava konkurenciju“ i „mora da obezbedi da izbor bude izvršen javno i transparentno“. Iz dostupne dokumentacije, kako se navodi, vide se kvalifikacije podizvođača i saglasnost koju su Ministarstvo i Infrastrukture dali za njihovo angažovanje, ali ne i informacije o prethodnom postupku njihovog izbora.

„Imajući u vidu da je Srbija samo u 2023. godini platila čak 2,7 milijardi eura izvođačima radova koji nisu izabrani na tenderu, već direktno dogovoreni na osnovu međudržavnog sporazuma, Transparemtnost Srbija poziva Vladu Srbije da bez odlaganja objavi sve ugovore koji se odnose na sve takve projekte i njihove anekse, kao i za projekte koji se realizuju na osnovu posebnih zakona, umesto primenom Zakona o javnim nabavkama“, poručuju iz Transparemtnosti Srbija i dodaju da ništa manje nije važno da građanima bude predočeno na osnovu čega je Vlada Srbije u odsustvu konkurencije utvrdila da je cena koju je unapred odabrani izvođač radova tražio realna, budući da trenutno dostupni podaci stvaraju ozbiljnu sumnju da to nije slučaj.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор