Nakon što je zbog virusne pandemije doživela slom, nemačka industrija je u maju ponovo dobila znatno veći broj porudžbina, u zemlji je porasla potrošnja, ali se petina preduzeća još uvek bori za opstanak, prenosi Dojče vele.
Prema podacima Savezne službe za statistiku (Destatis), broj porudžbina u maju bio je za 10,4% veći nego u aprilu, ali je na godišnjem nivou to i dalje bio drastičan pad od 29,3% u odnosu na 2019. U odnosu na period pre krize, još uvek je 30% manje porudžbina nego u februaru, a u sferi auto-industrije porudžbine su se prepolovile.
Industrija je u maju primila 12,3% više porudžbina iz zemlje nego u aprilu, iz inostranstva ih je bilo više za 8,8%, a iz eurozone za čak 21%, što je znatno veće povećanje nego van zone eura. U celoj strukturi, posebno je povećan broj porudžbina kapitalne robe, poput mašina.
Prema Ministarstvu privrede, industrija je već prošla najnižu tačku recesije, a posebno automobilski sektor u kom je u maju zabeležen porast porudžbina za 40%. Kako kažu, ukupno gledano, to je i dalje veoma nizak broj porudžbina, posebno iz inostranstva van Evrope.
Glavni ekonomista lihtenštajnske VP banke, Tomas Gicel, kaže da je najgore prošlo, ali dodaje da dobri podaci ne bi trebalo da nas zavaraju, jer kriza nije ni blizu kraja. On smatra da će nemačka industrija još dugo osećati posledice krize, jer brzo širenje virusa u SAD ne sluti na dobro, a negativan uticaj na duže staze sigurno će ostaviti i još uvek jednim delom prekinuti međunarodni lanci snabdevanja.
U Nemačkoj se poboljšalo i raspoloženje potrošača, o čemu svedoči barometar potrošnje, Trgovinskog udruženja Nemačke (HDE), koji je, u odnosu na 93,5 boda iz juna, povećan u julu na 96,3 boda, što je približno isti nivo kao u aprilu. Slične podatke su objavili i Nemačka razvojna banka (KfW) i minhenski Ifo institut u svom barometru o stanju firmi srednje veličine, u kom kažu da je poslovna klima kod srednjih preduzeća značajno porasla u junu, kao i da veliki koncerni takođe smatraju da je najgore za njima.
Ipak, poslovno raspoloženje je još uvek daleko od onog pre pandemije. Prema Ifo institutu, 21% ili svako peto preduzeće u Nemačkoj smatra da mu je opstanak ugrožen, pa se u narednim mesecima ne isključuje „talas nesolventnosti“. Prema mišljenju eksperata, posebno su pogođene firme koje pružaju usluge, od kojih se 27% izjasnilo da su ugrožene.
“Posebno „klimava“ situacija je u turističkim agencijama i tur operaterima, gde je 85% njih u strahu za ekonomsku egzistenciju. Što se tiče firmi koje nude smeštaj, njih 76% je u strahu za opstanak, u gastronomiji 67% preduzeća, a u branši kreativnih radnika, umetnika i zabavljača 55%, upozorava Ifo. Od ukupno anketiranih trgovinskih firmi, 18% njih oseća ugroženost, najviše trgovci u maloprodaji, dok se u industriji ugroženim oseća 17% kompanija, posebno iz metalne (53%) i tekstilne industrije (38%).
Оставите одговор