Nemački trgovinski lanac Lidl je za dva meseca poslovanja u Srbiji uzdrmao tržište maloprodaje, odvojivši od najvećih ovdašnjih trgovaca 3 do 4 procenta učešća, što je ipak nešto manje od prethodnih najava Komisije za zaštitu konkurencije koja je prognozirala 5 do 7 posto učešća.
Analiza prihoda iz 2016. godine pokazuje da je trgovinski lanac Delez (Delhaize) imao tržišno učešće od 21%, a Merkator (u čijem su sastavu IDEA i Roda) 16%. Po dolasku Lidla u Srbiju stručnjaci su predviđali da bi posle godinu ili dve nemački lanac mogao da zauzme od 10 do 15% tržišta, dok su neke druge analize pokazale da je Lidl u drugim zemljama najčešće stizao do 10% učešće tek nakon 10 godina poslovanja.
Lidl je odličnom strategijom najboljeg odnosa cena i kvaliteta proizvoda uspeo da privuče u kratkom roku puno srpskih kupaca, a dobro je što su i drugi trgovci odgovorili spuštanjem cena, podseća Saša Đogović iz Instituta za tržišna istraživanja.
– Lidl je počeo da im cenovno parira i očigledno je da je nemački lanac dobro proučio srpsko tržište pre nego što je došao. Zbog niske kupovne moći građana Srbije niska cena je ovom lancu i najjača karika sa kojom lako mogže da parira konkurentima. Ipak, 19 radnji Lidla u 14 gradova ne može u velikoj meri da pokvari poslovanje najvećim igračima, pa zbog toga mogu da strahuju samo male, komšijske radnje, a takvih je u Srbiji gotovo 80% – kaže Đogović, a prenosi list Danas.
Prema njegovim rečima, ukrupnjavanje kapitala je nešto što je neminovno svuda u svetu, pa male radnje, ukoliko žele da prežive, treba da se specijalizuju, odnosno da izaberu drugačiji asortiman proizvoda ili da se preorijentišu na robu domaćih proizvođača, koje nema u drugim velikim radnjama.
Predsednik Nacionalne asocijacije potrošača Srbije Goran Papović kaže da je u svim zemljama gde Lidl posluje došlo do toga da su i ostali lanci spustili cene u proseku za 20%, što je dobro za potrošače. S druge strane ima i zamerki, a jedna od glavnih je odnos domaćih proizvoda na rafovima Lidla u odnosu na strane.
Prema rezultatima istraživanja Komisije za zaštitu konkurencije, srpskim tržištem dominiraju Delez i Merkator, a deset najvećih lanaca (ne računajući Lidl) zauzimaju 55 procenata u ukupnom prometu, dok svi ostali učesnici pojedinačno imaju manje od jedan posto tržišta.
Prema podacima iz 2016, treći po veličini bio je DIS sa 3,56% tržišnog učešća, zatim Aman sa 3,48% i Univerexport sa 3,20%. U prvih deset bili su i Gomex sa više od 2%, kao i Metro, Quattro, PerSu i Vero, svaki sa po manje od 2% učešća.
Iz godine u godinu najveći lanci gube udeo u tržištu, dok je rast zabeležen kod manjih lanaca poput Amana i Arome u Beogradu, PerSua u Vojvodini ili Europroma i Fortuna marketa u zapadnoj Srbiji.
Оставите одговор