EXPO pojeo novac za metro i zdravstvo

Zbog prioritetnih državnih projekata, poput izložbe EXPO 2027, godišnji budžet za beogradski metro je skresan sa 31 milijarde na oko 6,5 milijardi dinara, ili oko 55,5 miliona eura, iako je rok do 2029. godine ostao nepromenjen, što stručnjaci smatraju gotovo nemogućim.

Konkretnih radova na izgradnji metroa još uvek praktično da nema, iako ih građani očekuju još od 2018. godine, kada je tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali prve karte za metro podelio pristalicama Srpske napredne stranke. Do danas postoji samo planirana ruta kojom će prva linija metroa prolaziti i rok za završetak do početka 2029. godine, piše Nova ekonomija.

Prvi rok za završetak radova na prvoj liniji metroa 2022. godine, odavno je probijen, a zatim i pomeren za čak šest godina kasnije, pa je pitanje da li je i on realan, budući da je budžet ponovo smanjen. Prema revidiranoj Fiskalnoj strategiji 2025-2027, za izgradnju metroa je planirano 11 puta manje novca nego što je prvobitno bilo predviđeno, umesto više od 141 milijarde, 13 milijardi, ili po 6,5 milijardi godišnje.

Po rečima predsednika Skupštine grada Nikole Nikodijevića, prva linija beogradskog metroa krenuće u rad krajem 2028. ili početkom 2029. godine, a „krtice“ će početi da kopaju tunele sledeće godine. On je u julu izjavio da su radovi na depou Makiško polje već počeli, što je, kako je istakao, najkomplikovaniji deo posla, jer će se odatle upravljati čitavim sistemom.

– Ta 2028. zvuči vrlo neverovatno. Mi već predugo nasipamo pesak i bavimo se papirologijom. Političari su govorili kako nikad nismo bili bliži metrou, ali on očigledno više nije prioritet. Sada je tu EXPO do čije realizacije je ostalo toliko malo da za drugo nema vremena. Ali, nije samo novac razlog, budući da je izgradnja metroa veliki projekat, sa brojnim podzemnim radovima koje treba obaviti. Prva linija će imati 21 stanicu, a te stanice su kao velike podzemne kuće. Treba imati u vidu i da koliko god vremena i novca date za metro, toliko morate da date i za rekonstrukciju grada, koja sledi kasnije – kaže saobraćajni inženjer Gradimir Stefanović

Prema budžetu za narednu godinu, investicioni priortitet vlade je izgradnja saobraćajne infrastrukture, za šta je opredeljeno oko 2 milijarde eura, zatim su tu velika izdvajanja za vojsku, oko milijardu eura, a u projekat EXPO 2027, Nacionalni stadion i linijsku infrastrukturu biće uloženo 700 miliona eura.

Analiza Fiskalnog saveta pokazuje da je davanje prioriteta određenim projektima, poput Ekspa, rezultiralo da pojedini sektori nisu dobili povećanje investicija u potrebnom obimu, već nasuprot čak i opadaju, poput javnih investicija u zdravstvo.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор