Studenti u Srbiji će od sledeće školske godine moći da upišu četiri studijska programa po dualnom modelu obrazovanja, a u pripremi su programi u oblasti IT-a i industrije 4.0, vazduhoplovnog mašinstva i tekstilne industrije.
Dualno obrazovanje biće na akademskim i strukovnim studijama, a uskoro će biti poznato i na kojim fakultetima. U Centru za edukaciju i dualno obrazovanje Privredne komore Srbije (PKS) kažu da prvi takav program za smer Odevno inženjerstvo i dizajn razvija Fakultet tehničkih nauka u Čačku uz podršku dve kompanije, prenosi agencija Tanjug.
– Cilj uvođenja studiranja po dualnom modelu obezbediće mladima učenje kroz rad u kompanijama i sticanje savremenih veština kao i veštinu upravljanja znanjima. Privreda će na ovaj način za budućnost obezbediti ne samo održivost nego i inovativnost u okviru svojih razvojnih planova – kaže savetnica u Ministarstvu prosvete Gabrijela Grujić i dodaje da će studenti imati isti broj aktivne i praktične nastave, po 450 sati, kao i finansijsku podršku od 50 posto iznosa osnovne plate u skladu sa Zakonom o visokim dualnim studijama.
U PKS najavljuju da će naredne školske godine učenici srednjih stručnih škola moći da biraju između šest novih obrazovnih profila: tehničar štampe, obućar, stolar, trgovinski tehničar i tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera. Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja su ranije najavili da će učenici moći da se opredele i za smer tehničar za operativnu forenziku.
– Obrazovni profili se iz godine u godinu menjaju i uvode novi u zavisnosti od ponude i tražnje. Kompanije traže, a na osnovu toga se razvijaju obrazovni profili. Nakon toga se pravi plan upisa u srednje škole, koji se u maju objavljuje kroz konkurs, što predstavlja poziv za učenike da se odluče za izbor škole. U junu sagledavamo koliko su đaci prepoznali potrebe ponuđenih kompanija i njihovu spremnost da na njih odgovore u svojoj karijeri – objašnjava Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju i dualno obrazovanje PKS.
Do sada je, prema njenim rečima, ovaj model obrazovanja završilo više od 3.000 učenika srednjih stručnih škola, a ukupno je tim sistemom do sada obuhvaćeno oko 10.000 učenika.
Ističe da su rezultati zadovoljavajući, a urađeno je i istraživanje koje je pokazalo da je oko 70 odsto onih koji su pohađali dualno obrazovanje našli posao u struci za koju su se školovali.
Ona je objasnila da 35 posto učenika ostane da radi u kompaniji nakon školovanja i ocenila da se dualno obrazovanje pokazalo kao dobro i za kompanije i za škole i za učenike, ukoliko se uzme u obzir da ovakav model školovanja pokriva samo 10 posto obrazovnog sistema u Srbiji. Kako kaže, kompanijama to dosta znači, jer im skraćuje vreme uvođenja u posao novih radnika i olakšava selekciju budućih kadrova, učenicima je to dobar put za vođenje karijere i više izbora, ali i mogućnost da se tokom školovanja steknu odgovarajuće veštine i brže nađe posao.
– Praksa je do sada pokazala da su najtraženiji obrazovni profili bravar, zavarivač, industrijski mehaničar, operater mašinske obrade i tehničar mehatronike. Takođe, u gostiteljstvu su dosta traženi profili kuvar i konobar, u industriji nameštaja najtraženiji je tehničar za oblikovanje enterijera i nameštaja, a u tekstilstvu je najatraktivniji smer modni krojač i modelar obuće – navodi Kovačevićeva.
U dualni model obrazovanja u Srbiji za sada su uključene 74 srednje stručne škole, a 6.900 učenika se u ovoj školskoj godini školuje na ovaj način, pri čemu je u okviru dualnog modela ostvarena saradnja sa oko 880 kompanija. U poređenju sa evropskim zemljama, gde učenik prvo nalazi kompaniju i sa njom zaključuje ugovor o saradnji, a nakon toga se opredeljuje za školu, u Srbiji je, kaže Kovačevićeva, obrnuto, pa đaci prvo upisuju školu koja nudi dualni obrazovovni profil, a nakon toga, u skladu sa svim određenim pravilnicima, budu raspoređen u kompanije u kojima će učiti kroz rad.
Оставите одговор