Rast PDV-a produbio jaz između malih i velikih trgovaca

made-in-germany-rs-10-procenata

Posle povećanja niže stope PDV-a u Srbiji sa osam na 10 posto, osnovne životne namirnice poskupele su u malim trgovinskim radnjama u proseku za oko 5 procenata.

Sa druge strane, veliki trgovinski lanci uspeli su da smanjivanjem svojih marži izbegnu povećanje cena ili ga svedu na minimum.
Manji trgovci koji imaju visoke troškove poslovanja, kirije, zakupa, raznih taksi i manje rabate, bili su prinuđeni da se odmah prilagode povećanju PDV-a.

– Zbog malih narudžbi ne dobijamo popust od snabdevača, a nismo interesantni ni velikim proizvođačima. Zato se oni ne utrkuju da se njihovi proizvodi nađu na našim rafovima. Kod nas se najčešće kupuju hleb, mleko, kafa, cigarete, a troškovi poslovanja su nam ogromni, pa zato nemamo prostora da preuzmemo na sebe povećanje PDV-a – priča za “Blic“ Rajko Mandić, vlasnik jedne beogradske prodavnice.

Nikola Ranković, vlasnik slične prodavnice u Kragujevcu, kaže da nije podizao cene, jer nema kome da proda još skuplju robu.
– Naše su cene ionako veće nego u hipermarketima. Promet nam je iz godine u godinu sve manji, jer mi ne možemo da ponudimo kupcima ni niže cene, ni akcijska sniženja, ni uslove otplate, kao što to mogu veliki trgovinski lanci. Jedine male prodavnice koje opstaju jesu one u manjim gradovima, ili u delovima grada u koje još nisu došli poznati hipermarketi. Moja prodavnica nalazi se blizu jednog velikog marketa, pa nisam mogao da dozvolim sebi da povećam cene, ali ću i to morati da uradim čim potrošim zalihe jeftinije nabavljene robe – objašnjava Ranković.

Građani Srbije koji se snabdevaju u malim prodavnicama, nakon poslednjeg povećanja PDV-a, prilikom kupovine istih namirnica sada plaćaju više novca, nego oni koji idu po robu u megamarkete. Za namirnice koje u hipermarketu koštaju 3.400 dinara, u maloj prodavnici treba izdvojiti 4.200, više za četvrtinu.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор