Nakon punih 80 godina proizvodnje, iz Folksvagenove fabrike u gradu Puebla u Meksiku ove nedelje će izaći poslednji automobil poslednje verzije čuvenog modela „buba“, javljaju svetski mediji.
Automobil koji se proizvodi još od 1938. godine, u to vreme povezan sa najmračnijim periodom nemačke istorije i nikada ostvarenim nacističkim projektom, nakon rata je postao simbol ekonomske renesanse i rastućeg prosperiteta srednje klase, simbol kontrakulture u SAD šezdesetih godina prošlog veka i poluga globalizacije, prodavan i prepoznatljiv svuda u svetu.
„Buba“ je sve do danas ostala orijentir u istoriji dizajna, prepoznatljiv kao i flaša od Koka-kole. Zaobljena forma sa 4 ili 5 sedišta, skoro vertikalno vetrobransko staklo i motor sa vazdušnim hlađenjem smešten pozadi, rešenje je austrijskog inženjera Ferdinanda Poršea, kojeg je Adolf Hitler angažovao da napravi „narodni automobil“ po uzoru na „ford model t“ u Americi.
Prva buba, koja je u to vreme imala službeni naziv „KdF-vagen“, bila je nalik automobilu „tatra T97“, napravljenom u Čehoslovačkoj 1937. godine, kao i modelu na skicama mađarskog inženjera Bele Barenija, objavljenim 1934. godine. Masovna proizvodnja „bube“ je otkazana zbog Drugog svetskog rata, da bi umesto nje u novoj fabrici istočno od Hanovera počela proizvodnja vojnih vozila, uz prisilan rad ljudi iz cele Evrope. Međutim, Folksvagen od 1949. godine ponovo kreće u proizvodnju civilnih automobila pod nadzorom britanskih okupacionih snaga, a njegova fabrika je preneta u vlasništvo nemačke vlade i pokrajine Donja Saksonija koja i dan danas poseduje manji vlasnički udeo u kompaniji.
U fabrici u Volfsburgu je do 1955. proizvedena milionita „buba“, a najvažnije strano tržište za njenu prodaju postaju SAD, gde je 1968. godine prodato 563.522 primeraka, ili 40 posto cele godišnje proizvodnje. Iako je proizvodnja u Volfsburgu završena 1978. godine sa dolaskom novih modela, poput „golfa“, „buba“ ipak nije nestala, jer je njena proizvodnja u Meksiku trajala od 1967. pa sve do 2003. godine, što je duže nego u Nemačkoj.
Nova, modernizovana verzija „bube“ u retro stilu, napravljena na platformi „golfa“, pojavila se na tržištu 1998. pod nadzorom direktora VW-a Ferdinanda Piha, unuka Ferdinanda Poršea. Planirano je da poslednji primerak iz završne serije od ukupno 5.961 automobila, bude izložen u muzeju, nakon 10. jula i ceremonije u Puebli, kojom će biti obeležen zvanični kraj proizvodnje ovog automobila.
Оставите одговор