Nemačke kompanije najavljuju rast cena

Ogroman broj kompanija u Nemačkoj planira da u naredna tri meseca poveća cene svojih proizvoda i usluga, pokazuju rezultati istraživaja minhenskog Instituta IFO.

Prema IFO računici, indeks očekivanih cena je, sa oktobarskog nivoa od 41 poena, porastao u novembru na 45 poena, što je najviši nivo od kako Institut sprovodi ovo istraživanje, prenosi agencija Tanjug.

– To će uticati na potrošačke cene. U poslednjem kvartalu do kraja ove godine inflacija će verovatno porasti na neznatno ispod 5%, a sledeću godinu će početi sa stopom znatno iznad 3%. U proseku, sada procenjujemo da će ukupna inflacija biti 3% ove godine i između 2,5 i 3% 2022. godine – kaže Timo Volmeršauzer, šef odeljenja za prognoze u Institutu.

Ovakva rekordna vrednost indeksa cenovnih očekivanja prisutna je u svim privrednim sektorima. U trgovini indeks iznosi 65 poena, u proizvodnji 56, a u građevinarstvu 44 poena. Najniža vrednost od 32 poena je izmerena kod pružalaca usluga, ali je i ona na rekordnom nivou za taj privredni sektor.

Kao razlog za najavljeno povećanje cena kompanije navode veliko poskupljenje intermedijalnih proizvoda i sirovina, koje proizvođači i trgovci sada nameravaju da prebace na svoje kupce. U ovom momentu najveći rizik za srednjoročni trend inflacije predstavlja neizvesnost poslovanja u odnosu na rast proizvodnih troškova. Naime, ukoliko se uska grla u snabdevanju nastave, cene poluproizvoda i sirovina mogle bi da nastave da rastu.

Sem toga, u predstojećim kolektivnim pregovorima o platama sindikati bi mogli da traže kompenzaciju za zaposlene zbog znatnog pada njihove kupovne moći i životnog standarda, čime bi troškovi kompanija postali još veći.

U ovom istraživanju Institut IFO nije pitao kompanije o visini planiranog podizanja cena.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор