Rezultati PISA testa u Srbiji

Više od trećine đaka funkcionalno nepismeno

 

made-in-germany-rs-pisa-logo
VIŠE od trećine 15-godišnjaka u Srbiji funkcionalno je nepismeno, pokazali su rezultati poslednjeg PISA testiranja, objavljeni u OECD-u u Parizu, prenose Večernje novosti. Gotovo 40 odsto učenika ispod je nivoa matematičke funkcionalne pismenosti, trećina ne zadovoljava jezičke minimume funkcionalnog znanja, a njih oko 35 odsto je naučno funkcionalno pismeno. Na skali sa 65 država, za poslednje tri godine od prethodnog testiranja, popeli smo se za svega četiri mesta, sa 47. na 43, ali smo i dalje daleko iza OECD proseka i država iz regiona – Hrvatske i Slovenije. Od četiri testirane oblasti, srpski đaci najbolje su se pokazali za kompjuterom, u rešavanju problemskih zadataka, a i tu ih je oko 28 odsto ispod minimuma funkcionalne pismenosti.

U celom svetu tokom prošle godine testirano je oko pola miliona 15-godišnjaka, a u našoj zemlji u klasičnom testiranju učestvovalo je 5.000 đaka iz 200 škola, dok ih je oko 2.500 rešavalo i probleme na kompjuteru. Uspesi su bodovani od 400 do 600, gde je OECD prosek bio 500 poena. Na matematičkim problemima osvojili su 449, u čitalačkoj kompetenciji prikupili su 446, u naučnim pitanjima jedan bod manje, dok su u kompetenciji za rešavanje problema osvojili 473 boda. U odnosu na prethodni ciklus, đaci iz Srbije su na matematičkim pitanjima osvojili sedam bodova više, na jezičkim četiri, a na naučnim dva boda. Rešavanje problema po prvi put je testirano u Srbiji ove godine.

Kako pokazuje analiza srpskog PISA tima, u matematici, jeziku i nauci naši učenici imaju celu „jednu godinu“ učenja zaostatka za vršnjacima iz država OECD, dok u rešavanju problema zaostaju „polugodište“. Najviše zabrinjava zaostajanje u čitalačkim znanjima, koja pokazuju da trećina dece ne razume tekst koji pročita.

– Beležimo mali napredak, ali moramo više da napredujemo. Uspeh iz čitalačke pismenosti najvažniji je u životu, u svakoj pojedinačnoj situaciji. To doprinosi boljim ili lošijim rezultatima u svim drugim oblastima. I dok hodamo ulicom moramo da čitamo saobraćajne znake – naglasila je Dragica Pavlović Babić, koordinator PISA tima u Srbiji, a zatim objasnila da je ova grupa sa najnižim rezultatima, u kojoj se našlo više od trećine srpskih đaka osmog i prvog razreda srednje škole, veoma rizična, jer je procenjeno da će oni kao funkcionalno nepismeni, imati velikih problema u daljem školovanju, razumevanju sadržaja i savladavanju nastavnih programa.

Rezultati gotovo identični onima od pre tri godine pokazuju da u prethodnom periodu očigledno nije učinjeno gotovo ništa da bi deca napredovala. Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, prof. dr Tomislav Jovanović najavljuje da će već sada početi da se pripremaju za naredni ciklus testiranja 2015. godine.

1024px-PISA_2009_Reading_StatPlanet

– Podaci pokazuju da napredujemo, mada moramo još mnogo da radimo. Nemamo mogućnost da ispravimo greške, ali već počinjemo pripreme za sledeći test. Iskustva Hrvatske i Slovenije pokazuju da pripreme mogu da daju značajne rezultate. Sadašnji rezultati pomoći će nam da vidimo gde je naš obrazovni sistem i kako se mogu unaprediti nastavni programi, udžbenici i nastava. Trudićemo se da rezulati sledećeg testiranja budu značajno bolji – obećao je ministar Jovanović.

Testiranje je i ove godine pokazalo razlike među rezultatima dečaka i devojčica. One su bolje u čitanju i razumevanju teksta, oni bolji u matematici i rešavanjima problema, dok su podjednako uspešni u naučnim zadacima. I ovog puta najbolje su se pokazali obrazovni sistemi istočnoazijskih zemalja, pa su u vrhu Šangaj, Singapur, Hongkong, Tajpeh i Koreja, dok su najlošiji bili đaci iz Perua.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор