Porodične firme u Srbiji ne opstaju dugo

made-in-germany-rs-porodica

U Srbiji se mlađe generacije retko odlučuju da nastave posao svojih roditelja, a oko 60 posto porodičnih firmi posluje manje od 20 godina, pokazalo je istraživanje koje su uz podršku Privredne komore Srbije (PKS) sproveli „VIP mobile“, PR agencija „Chapter4“ i Centar za edukaciju „Pro educa“, piše novosadski „Dnevnik“.

Predstavljajući rezultate istraživanja generalna direktorka PR agencije „Chaper4“ Tamara Bekčić rekla je da preostalih 40 posto porodičnih firmi traju od 20 do 49 godina.

– Vlasnici su osnovali 84,5 posto firmi, svega 11,9 posto preduzeća je nasleđeno, dok je 3,6 posto firmi kupljeno. Podaci ukazuju da sa 67,9 posto kompanija rukovodi prvi vlasnik, sa 29,2 posto firmi upravlja druga generacija, a samo u 2,4 posto slučajeva preduzećem rukovodi treća generacija. Ovo pokazuje da mali broj firmi prelazi na podmladak, pa se postavlja pitanje njihove budućnosti – objasnila je Bekčićeva i naglasila da porodične firme u svetu čine 70 posto svih preduzeća, kao i da zapošljavaju 80 posto radne snage, dok je taj procenat u Srbiji i okolnim zemljama daleko manji.

Sudeći prema predstavljenim rezultatima istraživanja, vlasnici porodičnih firmi najviše poverenja pri odlučivanju imaju u članove svoje porodice sa kojima se konsultuju u 44,6 posto preduzeća, 23,2 posto vlasnika samostalno odlučuje, a 32,1 posto njih savetuje se sa drugim stručnjacima. Vlasnici zapošljavaju nove menadžere u svega 25 posto slučajeva, dok su radnici firme gotovo isključivo pripadnici familije. Posledice ekonomske krize osetilo je 81 posto firmi, kod 39 posto su smanjeni prihodi zbog toga, ali je i isti procenat preduzeća uspeo da poveća svoje prihode. U najveće poslovne izazove vlasnici ubrajaju pronalaženje kvalitetnih radnika, visoke obaveze prema državi, administrativne i teškoće pri dobijanju kredita, jaku konkurenciju i slično.

Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 170 uspešnih firmi, od kojih je samo jedna četvrtina izvozno orijentisana. U poslednjih šest meseci svoje strateške planove revidiralo je 48,8 posto preduzeća, a svako deseto preduzeće nema strateški plan poslovanja.

Vojislav Lalić, direktor marketinga kompanije „VIP mobile“, istakao je da porodične firme predstavljaju veliki potencijal za razvoj srpske ekonomije. On je za 9. april najavio održavanje velikog VIP foruma o porodičnim firmama, na kome će predavači iz čitavog regiona organizovati radionice namenjene predstavnicima porodičnih firmi iz cele Srbije. Učešće u radionicama vlasnicima porodičnih firmi pružiće znanje za lakše snalaženje pred poslovnim izazovima, kao i prilikom donošenja važnih poslovnih odluka vezanih za razvoj njihovog biznisa.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор