Proizvođači sportske opreme koriste sve više otpada

Najveći svetski proizvođači sportske opreme Adidas, Puma i Nike za ovu godinu planiraju veću upotrebu održivih i recikliranih materijala u proizvodnji obuće od postindustrijskog tekstilnog otpada, ili patika koje se mogu bezgranično reciklirati, ali i uključivanje neformalnih sakupljača otpada u proces nabavke sirovina, prenosi cirkularnaekonomija.

U planovima je najdalje otišao Adidas, koji planira da u više od 60% ovogodišnjih proizvoda počne sa korišćenjem recikliranog poliestera i održivog pamuka, a takođe razvija i vegansku kožu od micelijuma gljiva. Za predstojeće proleće Adidas najavljuje i novu verziju bezgranično reciklabilnih patika Ultraboost, napravljenih bez lepka. Adidas i inicijativa Parley for the Oceans sarađuju od 2015. godine i prvih patika napravljenih od plastike prikupljene sa plaža i obala. U prošloj godini sakupili su gotovo 7.000 tona plastike, što je ekvivalentno količini od 350 miliona plastičnih flaša. Od toga je napravljeno 15 miliona pari patika, a u ovoj godinu biće proizvedeno oko 17 miliona pari takve obuće.

I kompanija Puma takođe ide putem smanjenja plastičnog otpada, a u taj proces je unela i socijalnu komponentu. Prošlogodišnja prolećna kolekcija je razvijena u partnerstvu sa First Mile Coalition, mrežom samozaposlenih sakupljača plastičnog otpada sa Tajvana, Haitija i iz Hondurasa, što je obezbedilo prihod ljudima u regijama gde nema sistemskog prikupljanja otpada. Prikupljeno je simboličnih 40 tona plastičnog otpada sa deponija i iz okeana, a svaki deo kolekcije, od jakni, do majica i helanki sadržao je 95% reciklirane plastike. Puma je, takođe, napravila i 10 modela obuće koji u proseku imaju po 50% reciklirane plastike.

Kompanija Nike je, kao pionir u korišćenju recikliranih materijala, odlučila da linija Converse patika, Chuck Taylor All star Crater, sadrži 40% recikliranog materijala, poliestera ili postindustrijskog tekstilnog otpada. Pre dve godine Nike je na tržište izbacio Converse Renew kolekciju, kao i Space Hippie, koje su u sebi imale 85 do 90% fabričkog otpada. Vrhunac njihovog ulaska u cirkularnu ekonomiju jesu dresovi od 100% recikliranog poliestera, napravljeni za Olimpijske igre u Tokiju. Iako je ovo takmičenje odloženo, kada ga bude bilo skejtborderi iz SAD, Francuske i Brazila takmičiće se upravo u takvim dresovima. Nike je u ovom poslu još od 1994. godine kada je kolekcija Nike grind napravljena od otpada iz proizvodnje i recikliranih patika i obuće koja nije za prodaju. U kompaniji kažu da je u početku materijal korišćen za košarkaške terene, a da su danas mogućnosti bezgranične.

Otpad u koji spadaju koža, pena, guma, tekstil i plastika prikuplja se iz fabrika širom sveta i pretvara u nove materijale. Sportski tereni napravljeni od ovih materijala danas pokrivaju milijardu kvadratnih metara i mogu se naći u 10.000 projekata širom sveta. Osim za terene, reciklirani otpad se koristi i za joga prostirke, police u radnjama, rajsferšluse, dugmad, ali i za Nike odeću i obuću. Nike je do sada reciklirao 54 miliona kilograma otpada, kažu u kompaniji.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор