Nemačka u trci za dominaciju u proizvodnji vodonika

Dok su na klimatskom samitu COP26 u Glazgovu globalni lideri davali obećanja o klimatskim promenama, predstavnici luke Antverpen su sa Čileom potpisali memorandum o saradnji u trgovini vodonikom, dok je istovremeno Nemačka pokrenula ofanzivu u saradnji sa Emiratima, zemljom čiji je cilj da do 2030. ovlada sa 25% udela u globalnom tržištu vodonika.

Vodonik se smatra ključnim u dekarbonizaciji teške industrije, poput proizvodnje čelika, i igra ključnu ulogu u naporima Evrope da postigne klimatsku neutralnost do 2050. godine. Međutim, još uvek nije jasno da li se vodonik može transportovati sa jednog kontinenta na drugi, a da zadrži konkurentnost, budući da je vodonik teže skladištiti i transportovati nego LNG, a većina zemalja može proizvesti dovoljno jeftinog vodonika lokalno.

Sve u svemu, luka Antverpen želi da u budućnosti postane jedna od glavnih za međunarodnu trgovinu vodonikom, zbog čega se planira njeno spajanje sa obližnjom lukom Zeebruga, što će im obezbediti vodeću poziciju kao uvoznom čvorištu za zeleni vodonik, piše Energija Balkana.

S druge strane, sa značajnim potencijalom solarne i energije vetra na moru, Čile se svrstava među zemlje od kojih se očekuje da izvoze velike količine obnovljivog vodonika. Sporazum između Čilea i Antverpena je prvi korak da se uspostavi prava politika, izgradi mreža sporazuma o saradnji i pusti privatni sektor da radi, poručuju potpisnici memoranduma.

Istovremeno sa ovom inicijativom, Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) su predstavili svoju Mapu puta za liderstvo u poslu sa vodonikom, s obzirom na to da ciljaju da do 2030. ovladaju sa 25% udela na globalnom tržištu vodonika. U ovom poslu njima se pridružuju nemačke kompanije. Emiratsko-nemačka zajednička studija o ulozi vodonika u energetskoj tranziciji je objavljena u januaru, dok je 4. novembra formirana zajednička radna grupa za dalju saradnju u vezi sa zelenim vodonikom. Pored toga, Simens je prošle godine u Dubaiju izgradio prvo solarno postrojenje za vodonik na Bliskom istoku.

Za Nemačku, uvek gladnu energije, negovanje međunarodne ekonomije vodonika nije samo pitanje obezbeđivanja pristupa ugljenično neutralnim energetskim nosiocima i sirovinama, već je i prilika da se pozicionira kao ključni igrač u globalnom lancu snabdevanja vodonikom.

Nemačka ima velike ambicije kada je u pitanju trgovina vodonikom, zbog čega je u maju ove godine pokrenula ambicioznu inicijativu H2Global, podržanu sa 900 mil EUR, čiji je cilj da garantuje dugoročnu stabilnost cena za novo tržište vodonika. Naime, zahvaljujući takozvanom ugovoru za razliku, kupci dobijaju garanciju jeftinog snabdevanja vodonikom, iako troškovi proizvodnje mogu ostati visoki.

Koristeći sistem aukcije, najjeftiniji i najekonomičniji dobavljač će dobiti posao i za 10 narednih godina biće mu garantovana kupovina preko posrednika zvanog HINT.CO, objasnio je Markus Eksenberger, direktor nedavno osnovane Hydrogen Intermediary Network Company (HINT.CO), koja će biti instrument za zatvaranje razlika u cenama, tako što će uparivati najjeftinije proizvođače vodonika sa kupcima koji najviše plaćaju.

– U najboljem slučaju, za 10 godina, više neće biti razlike u ceni i neće biti razloga da HINT.CO nastavi da postoji – rekao je Eksenberger.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор