Aktuelno usporavanje nemačke ekonomije, praćeno padom proizvodnje automobila, izazvalo je prilično zabrinutosti u zemljama Centralne i Istočne Evrope (CIE), kojima je automobilski sektor od suštinskog značaja, navodi se u analizi Erste grupe.
Kako pokazuju junski podaci, godišnja proizvodnja vozila u Nemačkoj je zabeležila oštar pad na 4,7 miliona jedinica, ili za oko milion manje u odnosu na prosečnu godišnju proizvodnju u periodu 2015-2017. godina i bliži se niskim nivoima iz 2009. godine. U austrijskoj grupaciji se pitaju da li je na pomolu nova kriza, budući da “najnoviji pad proizvodnje automobila, kako u pogledu brzine tako i obima, izrazito podseća na stanje iz 2009. godine?“.
Iz Erste grupe, ipak, šalju umirujuće poruke, jer su, kako tvrde, uočljive velike razlike između aktuelnog stanja i onog od pre deset godina. Pad proizvodnje automobila je u 2009. bio rezultat negativnog udara na strani tražnje, prouzrokovanog rastom nezaposlenosti, smanjenjem dohotka domaćinstava i velikog preokreta kreditnog impulsa, dok se sada ništa od toga ne dešava, što ukazuje da aktuelni pad nije u potpunosti uslovljen ekonomskim ciklusom, navodi se u analizi.
Opadanje prodaje automobila na dizel, a porast prodaje električnih vozila, značajna je promena koja može u velikoj meri objasniti nedavni pad ukupne prodaje. U prvoj polovini ove godine registracija novih dizelaša je u EU opala za 17 posto međugodišnje, dok je u 2018. opala za 18 posto. Manje novih registracija vozila u EU već neko vreme je isključivo podstaknut padom potražnje za dizel automobilima, ističe se u studiji i navodi da je u drugom kvartalu 2019. udeo dizel automobila u novim registracijama opao na 31 posto, znatno ispod najviše vrednosti od 55 posto dostignute 2012. godine.
Nakon „dizelgejt” skandala i uvođenja strožijih standarda za emisije izduvnih gasova, postalo je jasno da se doba dizelaša bliži kraju. Iako još uvek nisu sasvim zabranjeni, kod kupaca je prisutna negativna percepcija i velika dilema da li će u budućnosti uopšte moći da koriste dizelaše bez ograničenja.
U Sektoru za istraživanje Erste grupe ističu da se u ekonomijama zemalja CIE oko 10 posto dodate vrednosti i šest do devet posto radnih mesta direktno ili indirektno može povezati sa automobilskom industrijom, s obzirom na to da je gotovo četvrtina automobila proizvedenih u EU sastavljena u zemljama CIE. Sa godišnjom proizvodnjom od oko četiri miliona automobila, ovaj region je u EU drugi proizvođač po veličini, posle Nemačke, pa su proizvođači automobila i dobavljači iz ovih zemalja važan deo automobilskih globalnih lanaca vrednosti (GVC), a posebno nemačkog.
Istraživači Erste grupe u narednih pet godina očekuju znatne promene u strukturi proizvodnje automobila u Evropi, budući da bi odlaganje kupovine automobila, u išcekivanju većeg izbora električnih modela po pristupačnim cenama, moglo privremeno da umanji ukupnu potražnju i proizvodnju. Kako napominju, pravi početak doba električnih vozila se očekuje tek nakon 2025. godine.
Оставите одговор