Američka kompanija Pejpal, jedna od najpopularnijih u svetu na polju elektronskog transfera novca, promenila je praksu i uvela nova pravila za klijente u Srbiji, piše Politika.
Naime, svi oni koji su do sada svoj Pejpal nalog povezivali sa deviznim računom u nekoj od domaćih poslovnih banaka, više neće moći da prebacuju i podižu svoj novac u devizama uz plaćanje fiksne provizije, jer Pejpal sada sada sve devizne iznose automatski konvertuje u dinare po vrlo nepovoljnom kursu.
Ali to nije sve, pošto to nije jedina konverzija. Novac često prođe još jednu ili čak dve konverzije dok ne stigne na isplatu, pri čemu klijent može da izgubi i deset posto vrednosti novca koji prebacuje sa Pejpala.
U Narodnoj banci Srbije kažu da ni jedan domaći propis nije uslovio Pejpal da menja svoju poslovnu politiku u našoj zemlji i potvrđuju da su upoznati sa novom praksom kompanije koja podrazumeva obaveznu konverziju stranih valuta u dinare prilikom prebacivanja novca na račune u Srbiji. Kako kažu, od kada je Pejpal omogućio građanima Srbije uslugu prijema novca 2015. godine ni jedan bitan propis zbog kojeg bi kompanija menjala dosadašnju praksu nije menjan.
– Narodna banka Srbije nema potpisan nikakav ugovor koji bi uticao na ovo, niti postoji bilo koji razlog za promenu prakse ove kompanije prema našim građanima i privredi. Od početka uvođenja opcije prijema novca, NBS nikada nije videla smetnje u tome da se novac povlači u devizama na račun kod domaće banke, bez nepotrebnih i nepovoljnih troškova konverzije u dinare – kažu u NBS.
Kako ističu u NBS, centralna banka nema nikakva nadzorna ovlašćenja nad poslovanjem Pejpala, koji predstavlja stranu instituciju elektronskog novca sa sedištem u Singapuru, niti zakonskog osnova da prema kompaniji preduzima mere propisane Zakonom o platnim uslugama.
– Prema Zakonu o deviznom poslovanju, građanima i kompanijama je omogućeno da obavljaju transakcije preko stranih institucija elektronskog novca, ali nadležni organi u Srbiji ne mogu kontrolisati poslovanje ove kompanije, jer se njeno komercijalno prisustvo ne nalazi u našoj zemlji. To znači da NBS nema mehanizme kojima može uticati na promenu poslovne politike Pejpala prema srpskim građanima, jer nema ni licencu NBS kao pružalac platnih usluga – objašnjavaju u centralnoj banci.
Ipak, bez obzira na sve navedeno, iz NBS su već kontaktirali Pejpal i zatražili objašnjenje za promenu prakse u Srbiji, na šta im je odgovoreno da su u Pejpalu u toku promene koje nemaju nikakve veze sa propisima u Srbiji. Zbog toga iz NBS poručuju korisnicima da budu uporni i da im se obraćaju sa zahtevom da se u svakom pojedinačnom slučaju unesu izmene, kako ne bi dolazilo do nepotrebnih i neželjenih konverzija valuta i dodatnih troškova.
Оставите одговор