Vađenje potopljene nemačke flote, odnosno 21 ratnog broda koji od 1944. godine leže na dnu Dunava kod Prahova trajaće više od godinu i po dana, jer se u njima još uvek nalazi velika količina neeksplodiranih ubojnih sredstava.
Ovo je izjavio ministar građevinarstva, saobraćaja i infsrasturkture Tomislav Momirović koji jeobišao Dunav kod Prahova u društvu ambasadora Evropske unije (EU) u Beogradu Emanuela Žiofrea i šefa Regionalne kancelarije Evropske investicione banke (EIB) Aleksandra Bragoncija.
– Apsolutni je prioritet bezbednost građana i okoline. Prethodnih godinu dana smo kamerom snimili brodove i utvrdili način na koji ćemo raditi, jer brodovi se ne mogu fizički vaditi u komadu. Oni će podvodno da se seku, deminiraju i da se onda pređe na uništavanju mina – izjavio je Momirović.
On je istakao da je čitav taj posao vrlo delikatan, jer nije poznato kako će se eksplozivna sredstva ponašati prilikom vađenja. Kako je rekao, u pitanju je 21 ratni brod sa različitim ubojnim sredstvima, od kojih su najosetljivije i najopasnije protivpodmorničke mine, teške do 100 kilograma, za koje nije sigurno kako će se ponašati kada dođu u kontakt sa vazduhom. Zbog svega toga, dodao je Momirović, projekat će sigurno trajati više od godinu i po dana.
– Sav taj posao ćemo uspešno realizovati u saradnji sa našim prijateljima iz EU i EIB-a, sa kojima smo u prethodnom periodu na kratkom toku Dunava započela tri važna projekta vredna blizu 100 miliona eura, koji se odnose na revitalizaciju i modernizaciju prevodnica Ðerdap 1 i Ðerdap 2, čija je vrednost 32 miliona eura. Vađenje potopljenih brodova i proširenje Luke Prahovo vredno je 30 miliona eura – rekao je Momirović i objasnio da je ta luka izuzetno važna za Hemijsku industriju u Prahovu, železaru u Smederevu i ceo borski basen.
Ambasador Žiofre je tom prilikom naglasio da potopljeni nemački brodovi kod Prahova predstavljaju veliku opanost za plovidbu, ali i za ekonomiju i ekologiju.
– Ovaj projekat je deo našeg šireg projekta koji zovemo “Tim Evropa“ u okviru koga radimo na obnovi i modernizaciji prevodnica Ðerdap 1 i Ðerdap 2, kao i na povećanju kapaciteta i modernizaciji Luke Prahovo. Svi projekti su važni za Negotin i EU, jer je vodni saobraćaj ekonomičan, a sa druge strane ekološki i energetski opravdan. Jedan brod može da preveze žitarica ili drugog materijala koliko stane u 120 kamiona, što je 120 kamiona manje na putevima – poručio je Žiofre.
On je naglasio da je „Tim Evropa“ zajedno sa EIB-om obezbedio oko 100 miliona eura za različite projekte na toku Dunava kroz Srbiju, koji se prostiru na svega 10 kilometara obale, što će sve pomoći da se plovidba skrati za četiri i po sata.
Šef Regionalne kancelarije EIB-a Bragonci je dodao da je modernizacija prevodnice Ðerdap 1 već povećala plovnost za 30 procenata. Kako je istakao, sve institucije iz “Tima Evropa“ su pokazale veliku posvećenost realizaciji projekata koji će omogućiti bolju saobraćajnu povezanost čitavog regiona.
Оставите одговор