Zbog manipulacija sa testiranjem dizel-motora u okviru afere Dizelgejt, oko 250.000 kupaca je pre četiri godine uspelo da naplati i do 6.000 eura odštete od Volkswagena, ali ima i na hiljade onih koji su se priključili grupnoj tužbi, a nisu dobili ništa, piše Dojče vele.
Naime, oko 33.000 vlasnika VW automobila je pravnom servisu „myRight“ svojevremeno „ustupilo“ svoja potraživanja zbog prevare sa motorima, kako bi inicirali zajedničku tužbu pred sudom u Braunšvajgu, u Donjoj Saksoniji, gde je centrala Folksvagena. „myRight“ je preuzeo sve troškove i rizike, uz proviziju od 35 posto, što se mnogima učinilo toliko privlačnim da se tokom 2017. godine 15.000 ljudi priključilo tužbi, a godinu dana kasnije njih još 18.000.
Na kraju je ostalo samo 150 ljudi koji se do kraja spora nisu odlučili za pojedinačne, individualne tužbe ili nisu pristali na vansudske nagodbe i nisu se povukli. Zajedno sa „myRight“ oni već šest godina čekaju presudu koja bi mogla da bude objavljena 22. aprila ove godine. Istovremeno, dok je „myRight“ čekao da se pravosuđe pokrene, Savezno udruženje centar za zaštitu potrošača je podnelo svoju tužbu protiv VW-a zbog ugradnje uređaja za falsifikovanje podataka o emisiji štetnih gasova. Postupak je okončan nagodbom još pre četiri godine, a svi oštećeni su u proseku dobili iznos od oko 15 posto kupovne vrednosti vozila. Prema procenama, Folksvagena je taj potez koštao nešto više od 750 miliona eura.
S druge strane, jedan portparol Folksvagena je izjavio da poslovni model „myRight“ cilja na to da se i neosnovani zahtevi za odštetu koriste bez ikakve provere, sa ciljem jačanja njihove pregovaračke pozicije. On je poručio da se zahtevi za odštetu u svakom pojedinačnom slučaju moraju brižljivo proveriti pred sudom, što zahteva mnogo vremena.
Servis „myRight“ je zato svojim klijentima ponudio da iz grupne tužbe „izvuku“ slučajeve koji imaju najviše izgleda za uspeh. Na taj način, više od 5.000 pojedinačnih tužbi je prebačeno iz Braunšvajga u mnoge druge pokrajinske sudove, a dosadašnji rezultat je 3.807 pozitivno rešenih pojedinačnih tužbi, na osnovu kojih je VW morao da plati od 20.000 do 40.000 eura odštete, što je daleko više od maksimalnih 6.257 eura koje su dobili oštećeni koji su se priključili nagodbi Udruženja za zaštitu potrošača.
Prema dokumentima kojima raspolaže nezavisna organizacija za zaštitu potrošača „Stiftung Warentest“, jedna vlasnica VW vozila dobila je manju odštetu nego što su na njenom slučaju zaradili „myRight“ i avokatska kancelarija zadužena za žalbu. Naime, vlasnica je morala da ustupi svoju proviziju servisu „myRight“, a istovremeno je Folksvagen preuzeo troškove advokatske kancelarije. To znači da je vlasnica dobila 1.200 eura odštete, „myRight“ 650 eura provizije, a 1.100 eura je otišlo advokatima. Poređenja radi, u okviru nagodbe sa Udruženjem za zaštitu potrošača vlasnica bi dobila 2.500 evra.
Sve to zajedno predstavlja veliku frustraciju za sve one koji nisu dobili nijedan euro odštete. Pored toga, kupcima je pretila i moguća zabrana korišćenja ovih vozila zbog nepoštovanja ekoloških normi u zemlji.
Nakon što je skandal otkriven, nadležni su naredili Folksvagenu da „apdejtuje“ softver u automobilima, kako bi ispoštovao norme po pitanju emisije štetnih gasova. Stručnjaci su tvrdili da to neće imati praktično nikakav efekat na potrošnju ili snagu vozila, ali su
vlasnici i automehaničarske radionice svedočili o tehničkim problemima nakon „apdejta“, poput demoliranih turbo-punjača. Oni su posumnjali da je promenom softvera smanjena količina azotnih oksida i da se u motoru stvara veća količina čađi, što je dugoročno gledano štetilo auto-delovima i rezultiralo skupim popravkama.
Trgovci polovnim vozilima, bar oni koji su kupovali izmanipulisane dizelaše sa povećom kilometražom, kažu da se u zemljama u kojima takvi automobili završavaju, motor rastavi za 300, 400 eura, očisti i remontuje, nakon čega su ostaci čađi irelevantni. S tim u vezi, jedan od ovih trgovaca je poručio da je dobra reputacija motora mnogo važnija od njegove istorije manipulacije, jer će bez problema preći i pola miliona kilometara.
Оставите одговор