Namačka automobilska kompanija Mercedes ima najbolji sistem za automatizaciju vožnje, pokazalo je istraživanje u okviru evropskog programa „Euro NCAP“ za procenu stvarne pomoći automatizovanih automobila vozačima.
Naime, preliminarno urađeno istraživanje je jasno pokazalo da vozači ne razumeju funkcije sistema koji im pomaže pri vožnji, niti shvataju kako rade uređaji i kompjuterski programi za „aktivnu bezbednost“, prenosi američki tehnološki sajt CNET i podseća da u svetu još nema standardne procedure koja bi istinski testirala te relativno nove sisteme u vozilima, kojih je sve više na tržištu.
Pri proceni NCAP je, uz pomoć kompanije „Thatcham Research“, podelio funkcije automatizovanih sistema u tri kategorije: „Pomoć vozila“ vozaču, „Angažovanje vozača“ i „Bezbednosna podrška“. U prvoj se ocenjivalo koliko su efikasni sistemi i koliko je efikasan rad više sistema, u drugoj se ocenjivalo kako vozilo nadgleda vozača pri proceni spremnosti za preuzimanje upravljanja, kao i kako komunicira sa vozačem o svom statusu, a u trećoj se ocenjivalo kako vozilo reaguje u slučaju kvara sistema, ili ne reagovanja vozača iako su to od njega zahtevali sistemi za pomoć.
Kako je objasnio direktor istraživanja Thatchama, Metju Ejveri, najbolji automatski sistemi automobila trebalo bi da imaju „dobru ravnotežu između količine pomoći koju pružaju vozaču i nivoa obezbeđivanja angažovanosti vozača i njihove odgovornosti za volanom“.
Nakon testiranja najbolje je ocenjeno vozilo Mercedes-Benz GLE, koje je zaslužilo 174 poena, od čega najviše u kategoriji „Bezbednosna podrška“. Model 3 američke kompanije Tesla, koja je lider u proizvodnji autonomnih automobila i koja agresivno reklamira svoj Autopilot sistem, našao se na ovoj listi tek na šestom mestu, sa 131 bodom i ocenom „umeren“. Iako je Model 3 dobio čak 95 bodova za „Pomoć vozila vozaču“, u kategoriji „Angažovanje vozača“ je dobio samo 36 poena, što je najmanje od svih.
U objašnjenju kompanije Thatcham se navodi da je Model 3 loše ocenjen jer se „dizajnerska filozofija na osnovu koje je nastao uveliko zasniva na tome da to vozilo upravlja samo, što je osnova za potpuno automatizovan automobil, a ne za vozilo koje treba da samo pomaže vozaču“, kakav je u suštini taj model. Stoga upozoravaju da glavna marketinška tvrdnja Tesle da taj automobil „upravlja sam sa sobom, u kombinaciji sa efikasnom pomoći koju pruža pri vožnji“, zapravo podstiče vozača da se odrekne kontrole tokom vožnje i upravljanje prepusti kompjuteru.
Pored najbolje ocenjenog Mercedes-Benza GLE, ocenu „vrlo dobar“ zaslužila su još samo dva automobila: drugoplasirani BMW serije 3 (172) i trećeplasirani Audi Q8 (162). Četvrti na listi je Ford Kuga (Escape) (152 boda), inače jedini u kategoriji „Dobar“. Njega slede četiri modela ocenjena kao „Umeren“: Folkswagen Pasat (137 bodova), Tesla Model 3 (131), Nissan Juke (124) i Volvo V60 (120). Preostala dva model dobila su najnižu, prolaznu ocenu „Početni“, a to su: Reno Clio (105 bodova) i Pežo 2008 (101), koji je za malo prešao nužni minimum od 100 bodova.
Оставите одговор