I „Opel“ napušta Bohum

made-in-germany-rs-opel-logo

Fabrika „Opel“ u nemačkom gradu Bohumu proizvela je tokom 52 godine rada više od 13 miliona automobila. Nakon odlaska „Nokije“, sada i „Opel“, kao još jedan veliki poslodavac, napušta taj grad i niko ne zna šta će biti sa radnicima koji su se više od deset godina borili da sačuvaju svoja radna mesta.

U Detroitu, gde je sedište „Dženeral motorsa“, koji je vlasnik „Opela“, doneta je odluka o definitivnom zatvaranju fabrike u Bohumu, gradu u Rurskoj oblasti. Fabrički inventar se prodaje još od početka novembra na internet-licitaciji, a nudi se sve, od kancelarijskih stolica i robota sa pokretne trake, do kompletne fabričke kantine, prenosi „Dojče vele“.

Od ukupno 20.000 radnika, koliko ih je u fabrici bilo 80-ih godina, na kraju je tamo radilo svega njih 3.200. Sada samo 300 radnika ima siguran posao u „Opelovom“ centru za raspodelu robe, koji bi trebalo da ostane u Bohumu do 2020. godine. Većina preostalih radnika ići će na prekvalifikacije u posebno preduzeće, čiji je zadatak da ih osposobi za poslove u drugim firmama. Osposobljavanje traje najviše godinu dana, uz mesečnu isplatu u visini socijalne pomoći, a niko se od starijih radnika ne nada da će lako naći drugi posao.

– Koncernu je išlo loše, a zbog stalnih natezanja oko zatvaranja fabrike i Bohum je pretrpeo štetu kao industrijska lokacija. Zatvaranjem „Opelove“ fabrike grad je, posle odlaska Nokije, u roku od samo nekoliko godina izgubio i drugog velikog poslodavca. Iako je finski proizvođač mobilnih telefona još 2007. godine zarađivao 7,6 milijardi eura, 2008. je zatvorio fabriku, a proizvodnju premestio u Rumuniju. Uključujući i kooperante, tako je zatvoreno više od 4.000 radnih meta – objašnjava šef gradske Kancelarije za unapređenje privrede Hajnc-Martin Dirks.

Po njegovim rečima, odlazak „Nokije“ je za grad značio i gubitak poreskih prihoda u visini 25 miliona eura. Kada je reč o „Opelu“, Dirks nema tačne procene, ali s obzirom na gubitke koje je fabrika imala tokom poslednjih godina, ni prihodi od poreza nisu bili veliki. Kako kaže, prošle godine u gradu je registrovano 3.000 novih radnih mesta, ali se to nije odrazilo na ukupne prihode od poreza. Najveći poslodavac u Bohumu sada je Rurski univerzitet sa oko 6.000 zaposlenih.

Međutim, primereno mentalitetu ljudi Rurskog kraja, koji je jedna od najgušće naseljenih industrijskih oblasti sveta, sada se svi ipak nadaju da će na ogromnom „Opelovom“ zemljištu, površine 170 hektara, biti izgrađeni novi pogodni. Industrijska i trgovinska komora polaže velike nade u inovativne firme srednje veličine. Nauka i istraživanje u Bohumu imaju dugu tradiciju, pogotovo u sprezi za proizvodnim disciplinama.

Sa rušenjem „Opelove“ fabrike počeće se već u narednoj godini, a do realizacije novih projekata na tom zemljištu moglo bi da prođe dosta vremena. Direktor nadležnog projektantskog društva koje su osnovali Grad Bohum i fabrika „Opel“ Rolf Hajer, smatra da će prve firme stići najranije za dve godine. Jedan investitor već je poznat, kako kaže, a u pitanju je logistički koncern „DHL“, koji tu želi da sagradi svoj depo i zaposli 600 radnika.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор