Deset godina od Volkswagenovog „dizelgejt“ skandala, koji je predstavljao vrhunac demonizacije dizel motora, rezultati nove analize pokazuju da su izduvni gasovi modernih benzinskih motora zapravo još lošiji po zdravlje.
Studija nemačkog istraživačkog centra „Helmholc Minhen“ i Univerziteta u Rostoku, objavljena na portalu „Science Advances“, fokusira se na benzinske motore, a posebno na efikasnost filtera čestica koji su obavezni po propisu Euro 6d. Rezultati upozoravaju da, iako su u skladu sa evropskim standardima, emisije iz modernih benzinskih motora mogu postati mnogo štetnije kada se ispuste u atmosferu.
Istraživanje je pokazalo da izduvni gasovi nisu pokazali bitne citotoksične efekte na ljudske plućne ćelije. Međutim, nakon fotohemijskog starenja, prirodnog procesa transformacije podstaknutog sunčevom svetlošću i atmosferskim oksidansima, gasovi su postali značajno otrovniji, prenosi Autoklub.
“Stareće emisije uzrokovale su značajno oštećenje DNK i oksidativni stres i u kancerogenim alveolarnim epitelnim ćelijama i u normalnim bronhijalnim epitelnim ćelijama. Ova toksičnost nije bila povezana samo sa novonastalim česticama već i sa oksidiranim isparljivim jedinjenjima, poput karbonila, koji su nastali tokom njihovog boravka u atmosferi“, navodi se u studiji.
S druge strane, u studiji se ističe da „emisije iz modernih benzinskih vozila, koja su u skladu sa trenutnim evropskim standardom izduvnih gasova Euro 6d, i dalje dovode do stvaranja SOA (sekundarnog organskog aerosola) koji premašuje nivoe POA (primarnog organskog aerosola)“.
“Nije uočena razlika u stvaranju SOA između lakog benzinskog vozila EURO 5, opremljenog GPF-om (filterom čestica benzina), i benzinskog automobila EURO 6b bez GPF-a. Stoga je poštovanje standarda emisija izduvnih gasova iz benzinskih vozila samo delimično uspešno u suzbijanju PM 2.5 čestica, uzimajući u obzir njihove primarne i sekundarne izvore zajedno”, zaključuje se u studiji.
U tekstu na sajtu Phys.org se objašnjava da, iako Euro 6d standard garantuje niske emisije štetnih izduvnih gasova, on ne uzima u obzir hemijske transformacije kroz koje gasovi prolaze nakon ispuštanja u atmosferu, budući da trenutni propisi mere trenutne emisije nakon sagorevanja, ali ne i nakon promene njihovog sastava pod uticajem sunčeve svetlosti.
“Sekundarni organski aerosol (SOA) nedavno je u SAD povezan sa povećanim rizikom od smrti usled kardiorespiratornih bolesti. Poznato je da su vozila na benzin glavni izvori stvaranja SOA u urbanim područjima u kojima preovlađuje atmosferska oksidacija aromatičnih isparljivih organskih jedinjenja (VOC) emitovanih kao nesagorelo gorivo ili nastalih u procesu sagorevanja“, zaključuje se u ovoj studiji.


Оставите одговор