Srbija spada u 50 najvažnijih trgovinskih partnera Nemačke, sa kojom je bilateralna trgovinska razmena u 2023. dostigla novi rekord od gotovo 9 milijardi eura, zaključak je ekonomskog istraživanja Nemačko – srpske privredne komore (AHK Srbija) o investicionoj klimi i uslovima poslovanja u našoj zemlji za 2024. godinu.
Komora je istraživanje sprovela među 440 svojih članica, tokom februara i marta ove godine, a rezultati su pokazali da 86 posto ispitanih smatra Srbiju atraktivnom lokacijom za investicije. Po vrednosti robe, Nemačka je u 2022. godini ostvarila dvostruko veći obim trgovine sa Srbijom nego bilo koji drugi spoljnotrgovinski partner, a uprkos globalnim izazovima, trgovinska razmena dve zemlje je nastavila da raste za dodatnih 13 posto u 2023, navodi predsednik AHK Srbija i generalni direktor kompanije ZF Milan Grujić.
– Srbija spada u 50 najvažnijih trgovinskih partnera Nemačke, koja nastavlja da ulaže u našu zemlju, što će dovesti do toga da će Srbija uskoro izvoziti više u Nemačku nego obrnuto. Ocena ekonomske situacije u Srbiji za 2024. se nije pogoršala. Prisutan je kontinuirani optimizam, a pažnju je potrebno obratiti na faktore koji negativno utiču na poslovanje i razmotriti opcije za njihovo uspešno prevazilaženje – kaže Grujić, a prenosi agencija Tanjug.
U studiji se navodi da je udeo kompanija koje svoje poslovanje ocenjuju kao dobro opao sa 52 posto u 2022. godini na 39 posto u ovoj. Istovremeno, udeo kompanija koje svoje poslovanje ocenjuju kao zadovoljavajuće porastao je sa prošlogodišnjih 47 na 55 posto u 2024. godini, dok je procenat kompanija koje su nezadovoljne trenutnim razvojem poslovanja ostao isti kao i prošle godine i iznosi šest posto.
Po pitanju faktora koji utiču na poslovanje u Srbiji, najlošije su ocenjene: borba protiv korupcije i kriminala, dostupnost stručne radne snage, kvalifikacija radne snage, fleksibilnost radnog zakonodavstva i sistem stručnog (dualnog) obrazovanja, koji se ove godine po prvi put našao među faktorima nezadovoljstva. Kompanije su zadovoljne razvojem komunikacione strukture i razvojem infrastrukture u celini, ali i produktivnošću i spremnošću zaposlenih na rad. Među faktorima zadovoljstva po prvi put su se našli digitalizacija administracije i razvoj saobraćaja, transporta i logistike.
U odnosu na prošlu godinu, 37 posto kompanija planira u 2024. povećanje broja zaposlenih, što je za sedam posto manje, 52 posto anketiranih ne planira nikakve promene, dok samo 10 posto njih pretpostavlja da će broj zaposlenih opadati, što je za sedam posto više u odnosu na prošlu godinu. Zbog nedostatak kvalifikovanog kadra, koji postaje sve veći problem i u Srbiji, nemačke kompanije jačaju automatizaciju i digitaliztaciju procesa rada, uvode dodatne finansijske stimulacije i povećavaju plate iznad tržišnog proseka.
U ovoj godini 40 posto nemačkih kompanija u Srbiji planira uvećanje investicija, što je za šest posto više, dok 22 posto najavljuje smanjenje investicija, ili devet posto više međugodišnje. Shodno trenutnim ekonomskim okolnostima i globalnim izazovima, mnogim kompanijama se prioriteti pomeraju, pa su u nekim slučajevima planovi za proširenje investicija “na čekanju”, navodi se u studiji. Prema Grujićevim rečima, kontinuirano visoki rezultati iz godine u godinu pokazuju da Srbija održava svoj status kao pouzdana i atraktivna destinacija za nemačke investitore, jer stabilnost i predvidljivost poslovnog okruženja igraju ključnu ulogu u očuvanju visokog nivoa zadovoljstva investitora.
Ambasadorka Nemačke u Srbiji Anke Konrad je poručila da su ekonomska istraživanja o uslovima poslovanja u Srbiji već dugi niz godina važna za nemačku privredu, jer pokazuju koliko su Nemačka i Srbija ekonomski isprepletane.
– Obim trgovine od više od 9 milijardi eura i više od 900 kompanija sa nemačkim kapitalom govore sami za sebe. Istraživanje takođe pokazuje potrebu i za delovanjem u oblasti kvalifikovanih radnika i okvirnih ekonomskih uslova poslovanja. Nemačka podržava Srbiju u ovim oblastima delovanja, a važan doprinos će dati i novoosnovani Savet evropskih poslovnih udruženja i komora – rekla je nemačka ambasadorka.
Nemačko-srpska privredna komora (AHK Srbija) deo je globalne mreže od 150 kancelarija nemačkih privrednih komora u inostranstvu i delegacija nemačke privrede u više od 90 zemalja. Komora aktivno radi na poboljšanju ekonomskih uslova u Srbiji i unapređenju nemačko-srpske trgovine i saradnje u svim privrednim aspektima. Sa preko 440 članica, AHK Srbija predstavlja najveću i jednu od najvažnijih bilateralnih komora u našoj zemlji, navodi se u saopštenju Komore.
Оставите одговор