Prvi srpski pseudo-satelit visokog plafona leta (HAPS), pod imenom „Pupin“, po prvi put je prikazan javnosti prošle nedelje u Beogradu, na Drugom vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope.
Radi se letelici super lake konstrukcije i mase 120 kilograma, sa rasponom krila od 25 metara, koja će krstariti na visini od 20 kilometara. Maksimalno trajanje leta ovog satelita iznosi oko 36 meseci, za šta mu energiju obezbeđuju solarne ćelije, prenosi agencija “Tanjug”.
“Namena letelice je let dugog trajanja u srednjem nivou stratosfere, gde funkcioniše kao komunikaciona stanica, pokrivajući odabranu oblast u radijusu od 60 kilometara. Letelica ima primenu u osmatranju i ranom upozoravanju, a može se koristiti i u meteorologiji, agrokulturi, za prenos signala 5G, Wi-Fi internet, HDTV signala, i ostalo“, navodi se u promotivnom letku za ovu letelicu koju je napravila srpska firma „Kompozit tehnolodži tim“ (CTT).
Ovakve letelice se nazivaju pseudo-sateliti jer lete na mnogo manjim visinama od satelita, zbog čega imaju mogućnost da manji region pokrivaju efikasnije. Za lansiranje HAPS bespilotnih letelica potrebno je značajno manje novca, a vremenski se mogu znatno brže lansirati nego orbitalni sateliti. Takođe, HAPS letelice je, zbog potrebe održavanja, moguće prizemljiti, što se ne može izvesti sa satelitima u orbiti.
– Mi smo jedna od samo pet kompanija širom sveta koje trenutno rade na razvoju HAPS-a i nadamo se da ćemo uskoro početi sa testiranjem našeg sistema, kako bismo dokazali koncept i nastavili sa razvojem modela koji će naslediti “Pupina”. Tražimo pouzdane partnere iz avio-industrije kako bi pojačali rad na „Pupinu“ i druga dva naša projekta, bespilotnim letelicama „NT155“ i „NT161“ – izjavio je glavni izvršni direktor CTT i inženjer aeronautike Petar Matunović za poznati britanski magazin o vojnim pitanjima „IHS Džejns“.
NT su inicijali kojima kompanija CTT odaje počast slavnom srpskom naučniku Nikoli Tesli. NT155 je bespilotna letelica srednjeg plafona leta i duge održivosti u vazduhu (MALE). Konstruisana je od kompozitnih materijala, što joj obezbeđuje kompleksan aerodinamički oblik i malu težinu, uz veliku strukturalnu jačinu potrebnu za instaliranje podvesnih tačaka za kačenje oružja ili spoljnih rezervoara za gorivo, piše britanski magazin.
Оставите одговор