Nemci se masovno žale na iste cene sve manjih pakovanja

Nadležni organi za zaštitu potrošača u Nemačkoj u poslednje vreme su preplavljeni pritužbama potrošača koji su besni zbog sve učestalijih prevara proizvođača – takozvane šrinkflacije, piše agencija Blumberg.

Naime, cene namirnica na tržištu potajno se povećavaju tako što se pakovanja smanjuju, a cene ostaju iste. Iz toga je i nastala kovanica “šrinkflacija” (eng. shrink – smanjiti; inflation – inflacija; shrinkflation).

S tim u vezi, na adresu filijale zaštitnika potrošača u Hamburgu samo u poslednje dve nedelje je pristiglo stotinak takvih pritužbi, što je neslavan rekord, budući da je broj žalbi tri do pet puta veći od uobičajenog.

Između ostalog, potrošači se, na primer, žale na realno poskupljenje cena gumenih bombona od 14% i čipsa od 20%, a mnoge su šokirale i cene margarina, veće za 25 procenata. Ova poskupljenje su sprovedena skrivenom metodom, s obzirom na to da su pakovanja smanjena, a zadržane cene većih pakovanja kojih više nema u ponudi.

Proizvođači ovakav potez opravdavaju kao “izuzetan korak u teškim vremenima uzrokovanim dramatičnim povećanjem troškova u celom lancu snabdevanja, uključujući sirovine”.

Budući da su cene hrane najveći pokretač inflacije u Nemačkoj posle energenata, to svakako opterećuje budžete domaćinstava sa niskim primanjima, koja nakon dve izuzetno teške pandemijske godine sada imaju sve manje novca na raspolaganju.

– Ovo je zapravo samo početak. Pripreme za skrivena poskupljenja, između prodaje robe u staroj ambalaži i planiranja, proizvodnje i isporuke nove, traju već oko pola godine. Iskustvo nam govori da će ovakve prevare intenzivno biti izražene na jesen, zimu i početkom sledeće godine – objašnjava Armin Valet, stručnjak za zaštitu potrošača u Hamburgu.

I u nemačkom Saveznom zavodu za statistiku su svestan ovog problema. Oni su poručili da ih takva taktika neće zavarati.

– Ljudi koji svakog meseca prate cene i troškove više od 300.000 proizvoda i usluga beleže i količine robe, odnosno veličinu pakovanja. Cene se potom koriguju i novi podaci zaista odražavaju svu bol potrošača – saopštili su iz Zavoda.

Inače, Blumberg Ekonomiks predviđa da će u ovom kvartalu nemačka inflacija dostići svoj vrhunac od 9,1 posto.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор