Berlin između Izraela i Evrope

made-in-germany-rs-berlin-brandenburgertor

Nemački glavni grad Berlin širom sveta je čuven kao jedna od najpopularnijih evropskih metropola, iako njegova ekonomija nije preterano uspešna. Od pada Berlinskog zida pre 25 godina, buran noćni život i jeftine stanarine privlače u ovaj grad mlade ljude iz celog sveta.

Među njima je i dosta mladih Izraelaca, umetnika i „hipstera“, koji tu dolaze nezadovoljni političkom i ekonomskom situacijom u svojoj zemlji. Ali, tu je i sve više uspešnih izraelskih informatičkih preduzetnika, koji u Berlinu ostvaruju svoje poslovne ideje.

Nedavno je jedan mladi Izraelac iz Berlina postavio na Fejsbuk fotografiju pudinga na polici supermarketa, na kojem je cena od 19 centi, uz poziv „Vidimo se u Berlinu!“. Preko milion internet korisnika do sada je videlo ovu fotografiju, međutim ona je izazvala i ljutnju njegovih sunarodnika, jer je u Izraelu isti takav proizvod višestruko skuplji. Na posletku je na desetine hiljada Izraelaca objavilo svoje komentare da žele da se presele u „zemlju jeftine hrane“, prenosi „Dojče vele“.

Jeftina hrana, povoljno poslovno okruženje i manji troškovi života u Nemačkoj, svakako su razlog što nemački glavni grad postaje sve privlačniji i za uspešne poslovne ljude. Informatički stručnjaci, navikli u Izraelu na visoke plate i lagodan život, sada otkrivaju Berlin kao grad koji omogućava pristup evropskom tržištu.

– Prepoznali smo kakav potencijal ima Nemačka za razliku od SAD. Ovde gotovo da i nemamo konkurenciju. Lično se sastajem sa šefovima velikih preduzeća, čak nas pitaju kad imamo vremena za njih i kad nam najviše odgovara da se sastanemo. A ko bi u Sjedinjenim Državama uopšte primetio nekoga kao što sam ja? Sem toga, Berlin je jeftiniji od Tel Aviva, pa razmišljam da preselim sedište firme u ovaj grad – priča Moše Bar-Oz, osnivač mladog izraelskog preduzeća „Šop It“, koje je razvilo program za sastavljanje detaljnih lista kupovine na osnovu kuhinjskih recepata.

Još jedan mladi preduzetnik, Lior Vajn, koji je za pokretanje svoga posla izabrao Berlin, jer je, kako kaže, tu sve prijatnije nego bilo gde drugde, stigao je u ovaj grad pre tri meseca da bi učestvovao u programu „Plug and Play Accelerator“, izdavačke kuće „Aksel Špringer“. Njegova firma je razvila sistem pomoću kojeg se potencijalno opasni mladeži ili druge promene na koži mogu otkriti u ranoj fazi, upotrebom pametnog telefona ili digitalne kamere.

– Na ideju sam došao kada mi se otac razboleo od raka kože, melanoma. On se oporavio, ali i dalje mora redovno da odlazi na kontrole kako bi sprečio povratak bolesti. Aparat je u tom slučaju daleko pouzdaniji, jer ne može se pretpostaviti kada je doktor možda umoran ili dekoncentrisan – objašnjava Vajn.

Trenutno pet od osam finansiranih start-ap projekata iz programa „Plug and Play“ dolaze iz Izraela i svi ti preduzetnici su u međuvremenu odlučili da ostanu u Berlinu. Tu ili otvaraju svoje kancelarije ili obavljaju veliki deo svoga poslovanja. Jerg Rajnboldt koji vodi ovaj program objašnjava da svako u Nemačkoj gleda na Izrael kao zemlju u kojoj se započinju novi poslovi, posebno u području informatičke bezbednosti, a to je možda stereotip, ali i istina. Po njegovom mišljenju, za Izraelce je nemačko tržište probni test za potencijalne investitore, kako bi procenili mogu li start-ap projekti uspeti van granica njihove države.

– Motivi za pokretanje ovog projekta čisto su komercijalne prirode. Želeli smo da dobijemo start-ap projekte iz istočne Evrope, Turske i Izraela, jer verujemo da tamo nastaju mnoge dobre stvari. Želimo da radimo s kreativnim ljudima i zainteresovani smo za nove tehnologije, a zauzvrat im nudimo finansijsku potporu, upravljanje i puno kontakata – naglašava Rajnboldt.

U poznatoj berlinskoj četvrti Prenclauer Berg, letos je otvoren Centar za start-ap poslove, koji bi trebalo da postane centralni deo berlinske preduzetničke scene. U nekadašnjoj pivari već su se smestile internet firme poput „Tvitera“, „Saundklauda“, „Mozile“ i „Zendeska“.

Eli Ken-Dror, šef i suosnivač „Vikomije“, firme koja razvija programe, smatra da u Nemačkoj nedostaje ideja. Po njenom mišljenju, za razliku od Amerikanaca, Nemci su još uvek gladni novih tehnologija. Ona smatrta da je Nemačka središte Evrope, nedaleko od Izraela i svih ostalih važnijih gradova na evropskom kontinentu, pa je sasvim logično što toliko izraelskih firmi razmišlja da otvori svoja predstavništva u Berlinu.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор