Sa stupanjem na snagu izmena Zakona o porezima na imovinu, od 1. januara ove godine poslove popunjavanja i podnošenja obaveznih poreskih prijava pri kupoprodaji i nasleđivanju nepokretnosti preuzeli su javni beležnici.
Prema rečima Jelene Bojović, direktorke za regulatornu reformu u NALED-u, u Srbiji se godišnje obavi oko 120.000 kupoprodaja ili ostavina, u kojima učestvuje oko pola miliona ljudi, pa će uvođenje ove mere uštedeti privredi i građanima oko 6,5 miliona eura u naredne četiri godine.
– Do sada je procedura bila komplikovana, jer su građani prijave podnosili Poreskoj upravi i lokalnoj poreskoj administraciji. Tako se dešavalo da osoba koja nasledi po nekoliko nekretnina i, recimo, zemljište na selu, nekoliko puta mora da podnosi prijave i plaća takse. Po starom zakonu, obilazila bi 5-6 različitih šaltera da završi posao, a sada se sve obavlja samo na jednom mestu, kod javnih beležnika – objasnila je Bojovićeva, a prenosi agencija Tanjug.
Ovim izmenama zakona je završena i druga faza projekta „Uvođenje jedinstvenog šaltera za registrovanje nekretnina u Srbiji”, na kojem su timski radila ministarstva građevinarstva, finansija i pravde, Republički geodetski zavod, Poreska uprava, Kancelarija za IT i eUpravu, Grad Beograd i javni beležnici, a koji uz podršku Fonda dobre uprave Vlade Ujedinjenog Kraljevstva, sprovode NALED i PwC Srbija.
Realizacijom obe faze ovog projekta završena je jedna od najkomplikovanijih administrativnih procedura koja je građanima zadavala muke pri rešavanju nekih od najvažnijih životnih poslova kakvi su kupovina stana ili kuće. Uštede koje će nastati primenom izmena procenjuju se na čak 24 miliona eura u naredne četiri godine, a odnose se na 144.500 procedura koje se godišnje obave u katastru, uključujući i upis hipoteke.
– Prvu fazu smo zvanično započeli 2018. sa donošenjem Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti, kada je katastar uspostavio novi softver, e-Šalter. I u prvoj fazi su javni beležnici važna karika, jer u postupku solemnizacije, kada overavaju ostavinska rešenja ili kupoprodajne ugovore, istovremeno šalju podatke katastru kako bi se što efikasnije izvršio upis novog vlasnika – kaže Bojovićeva i dodaje da se sledeća reforma ukidanja poreskih prijava samo nadovezala na ovu.
Ona je navela da će i poreznici dobijati podatke elektronski od javnih beležnika, a kako bi taj sistem funkcionisao, povezana su četiri različita softvera.
– Uvezivanjem različitih softvera i donošenjem dva zakona omogućeno je da građani svoje obaveze mogu da završe kod javnog beležnika koji imaju obavezu da podatke iz ugovora šalju i poreznicima i katastru. Na građanima je da sada samo sačekaju rešenje i plate porez, kao i da za nekoliko dana onlajn provere da li su upisani kao novi vlasnici – poručila je Bojovićeva.
Оставите одговор