Znatan rast elektronske trgovine u Srbiji

Elektronska trgovina u Srbiji je u značajnom porastu, a tokom prošle godine 1,8 miliona srpskih građana je kupovalo robu preko interneta, što je za 50 procenata više nego u 2015. godini.

Obrazlažući u Skupštini Srbije Predlog zakona o trgovini, ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Zoran Đorđević je objasnio da je od ukupnog broja korisnika interneta, broj korisnika elektronske trgovine porastao sa 18 posto u 2011. godini, na 31 posto u 2018.

– E-trgovina u Srbiji je prošle godine ostvarila promet od 317 miliona dolara, što je rast od oko devet posto u odnosu na 2017. godinu, a u ovoj godini se očekuje da će internet prodaja zabeležiti promet od oko 350 miliona dolara – poručio je Đorđević.

On je precizirao da su u zakon unete odredbe kojima se detaljnije uređuje elektronska trgovina, kao i da se po prvi put uvode pojmovi „elektronska prodavnica“, u kojoj trgovac svoju robu direktno prodaje potrošaču, i „onlajn platforma“, koja zapravo povezuje prodavca i kupca. Zakon po prvi put prepoznaje i poslovni model prodaje – „dropshiping“, koji se već primenjuje u praksi, a odvija se tako što roba fizički ne stiže do trgovca, već direktno od proizvođača ide ka kupcu.

Đorđević je istakao da će na ovaj način biti otklonjene dileme u inspekcijskom nadzoru koje su izazivale pravnu nesigurnost kod e-trgovaca, budući da nisu bili prepoznati u domaćem pravnom sistemu. Važna zakonska novina, kako je naveo, odnosi se na uvođenje instituta prikrivene kupovine (mystery shopper), kojim se daje ovlašćenje inspektoru da u slučaju osnovane sumnje u neregistrovanu trgovinu, obavi prikrivenu kupovinu i tako obezbedi dokaze.

– Predlogom zakona su bliže uređeni i prodajni podsticaji, preko definisanja osnovnih oblika sniženja, kakvi su akcijska prodaja, sezonsko sniženje i rasprodaja, a za svaki od njih su definisana posebna pravila. Na ovaj način će se sprečiti obmanjujuće poslovanje i dovođenje kupaca u zabludu, što se neretko dešavalo, jer su u praksi korišćeni različiti termini koji na pravi način nisu obaveštavali kupca – rekao je ministar.

Zakonom se uvodi i nova podela trgovine na malo, koja razlikuje trgovinu na prodajnom mestu, trgovinu ličnim nuđenjem i daljinsku trgovinu. Prema Đorđevićevim navodima, sektor trgovine zapošljava 19,3 posto ukupnog broja zaposlenih u Srbiji, njegov udeo u BDP-u se kreće oko 10 posto, dok oko 32 posto ukupno registrovanih privrednih subjekata posluje u sektoru trgovine na veliko i malo.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор