Upišite se
Nemačko Srpski – Srpsko Nemački poslovni odnosi, vesti, firme, delatnosti i proizvodi vrhunskog kvaliteta

Presušuje najvažnija nemačka reka

U Nemačkoj traje jedna od najvećih suša do sada, zbog koje je kod sela Kauba vodostaj reke Rajne, najvažnije plovne rute u ovoj zemlji, već mesecima najniži ikada zabeležen, što primorava brodare da smanjuju količinu tereta i odustaju od plovidbe.

Rajna je krajem oktobra kod Kauba bila duboka svega dvadeset santimetara, dok je u veštačkom plovidbenom kanalu, usred matice, bila duboka svega metar i po, ili dvaput niža od prosečnog vodostaja. Sem toga, suša se negativno odrazila i na vodostaj Dunava i Elbe, takođe važnih za nemački transport, pa se milioni tona robe sada moraju prevoziti železnicom ili drumom, piše „Njujork tajms“.

Izuzetno sušno leto je izazvalo haos širom Evrope. Jedna trgovinska grupa u Nemačkoj je gubitak u poljoprivredi procenila na nekoliko milijardi eura, a nemački hemijski div “BASF” je morao da smanji proizvodnju u jednoj od svojih fabrika uz Rajnu, jer je vodostaj prenizak za hlađenje postrojenja. Presušile su i okolne benzinske stanice koje se snabdevaju iz rafinerija u Holandiji, a na suvom se našao i holandski brod „De Hop“, potopljen 1895. godine.

Podaci nemačke Savezne uprave za rečne puteve i transport govore da je polovina teretnih brodova obustavila plovidbu, a kompanije za turističko krstarenje prevoze putnike autobusima na nekim delovima toka. Sem toga, plitka reka se zagrejala, pa su zbog nedostatka kiseonika ribe uginule u delu toka kroz Švajcarsku.

Rajnom se preveze 80 posto od 223 miliona tona, koliko se godišnje u Nemačkoj brodovima transportuje tereta. Većina tereta se može po većoj ceni prevesti železnicom ili drumom, ali ne i najteži i najglomaziniji delovi opreme za vetroelektrane koje se grade kod Manhajma. Duž matice Rajne kod Kauba moguće je produbljavanje plovnog kanala, ali to bi potrajalo godinama i koštalo milione, a rešilo bi samo jedan od mnogobrojnih plićaka.

Brodska flota na Rajni je sve veća i teža, i nije neobično videti teretnjake duge 180 metara, kapaciteta 6.000 tona, kojima je za plovidbu potrebno bar tri i po metra dubine. Nemački ugovori za brodski prevoz sadrže odredbu koja prevozniku dopušta da samostalno utvrdi cenu kada je vodostaj niži od 80 santimetara, kao sada kod Kauba, što je u ovo vreme dragoceno za opstanak malih, delimično natovarenih brodova.

U Institutu za istraživanje uticaja klime u Potsdamu kažu da su se naglo otopili nekada trajni slojevi snega i delovi glečera u Alpima, kao i da je opao nivo jezera Konstans (Bodenze), na granici Nemačke, Austrije i Švajcarske, odakle se Rajna napaja vodom. Iz Instituta poručuju da će ovakvih klimatskih ekstrema biti sve češće.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Ostavite odgovor

Najnoviji članci

Kategorije

Blog

Arhiva članaka

Sign up for Made in Germany RS - Newsletter

* = required field