Automobili na struju dvojice inovatora iz Pančeva

made-in-germany-rs-elektricni-auto

Dvojica Pančevaca prepravili su svoje automobile tako da mogu da rade na struju, međutim ne uspevaju da ih registruju, iako sam zakon podržava tehničke inovacije.

Stanko Kovačević namerava da svojom ekološkom „dačijom“ radi kao taksista, dok se Nebojša Matović u prepravku svog „pežoa“ upustio prvenstveno zbog uštede za kućni budžet. Obojica pančevačkih inovatora ljuti su na birokratiju, reklo bi se s pravom.

Put od 320 km koštao 2,5 eura

Sa svojim vozilom Stanko je prošle nedelje uspeo da ostvari sjajan rezultat prešavši ukupno 320 kilometara od Pančeva do Bijeljine i nazad. Tokom puta električna „dačija“ razvila je najveću brzinu od 120 kilometara na sat i potrošila svega 2,5 eura struje. Spremanje ovakvog automobila za put podrazumevao je samo običan šteker za struju, piše „24 sata“.
– Noć pre puta punio sam devet sati 96 litijum-jonskih baterija za automobil, koje su teške 325 kilograma i imaju kapacitet od 160 ampera po satu. To garantuje vozilu da može da pređe 260 kilometara puta bez punjenja. Kada sam stigao u Bijeljinu, dopunio sam ga još malo i vratio se kući – priča konstruktor prvog srpskog automobila na elektropogon, ali i objašnjava da se već 17 godina bavi ovim problemom i poslom.
Stanko je svoja kola registrovao prošlog maja kao automobil na benzinski motor, da bi ga u međuvremenu prepravio u vozilo na elektropogon. Kako priča, ovo je uradio zbog velikog broja prednosti.
– Elektromotor je startniji, ima veći obrtni momenat, a ne pravi nikakvo zagađenje, pošto ne proizvodi izduvne gasove, niti pravi buku. Održavanje ovakvog vozila jeftinije je 10 do 12 puta godišnje u odnosu na benzinac, jer ima samo elektromotor i elektroniku, pa praktično nema šta da se pokvari. Istine radi, prepravka me je koštala 30.000 eura, ali to bi mi se isplatilo već kroz tri ili četiri godine – smatra Stanko, koji je sa svojim automobilom planirao da radi kao taksista u Pančevu.

Ništa od registracije

Da bi ostvario ovakvu svoju ideju, inovator iz Pančeva, kao i svaki drugi inovator prvo mora da se uhvati u koštac sa srpskom administracijom.
– Kako bih uspeo da registrujem automobil, u Agenciji za bezbednost saobraćaja su mi rekli da prvo moram da pribavim saglasnost „Renoa“, iako po zakonu u slučaju tehničke inovacije to nije obavezno. Meni je neverovatno da sam našao investitora iz Zagreba koji je spreman da uloži čak tri miliona eura u „zeleni taksi“ u Pančevu, a da država nema sluha i ne odgovara na to. Zbog takve situacije, na primer, 50 ljudi sada nema posao – objašnjava Stanko.

Uložio 4.000 eura u prepravku „pežoa“

Drugi pančevački inovator Nebojša Matović, takođe je došao na ideju da benzinski motor zameni onim na električni pogon.
– Nabavio sam polovnog „pežoa“ i iz njega izvadio benzinski motor i njegove pripadajuće komponente, a na njihovo mesto ugradio elektromotor i baterije. Projekat sam finansirao potpuno sam, a sve ukupno me je koštalo oko 4.000 eura. Na ovome sam ukupno radio negde oko dve godine, međutim posao još nije završen u potpunosti, jer imam problem sa birokratijom – priča Nebojša i navodi da još nije uspeo da registruje automobil zbog, kako mu je rečeno,“ nedefinisane procedure ispitivanja ovog tipa vozila“.

Informišite se jednom nedeljno o aktuelnim vestima - prijavite se na našu mejling listu

Оставите одговор